Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  16. červen 2019

Astronomický snímek dne (APOD) - 16. červen 2019

Neobvyklá hora Ahuna Mons na trpasličí planetě Ceres

Uznání: Dawn Mission, NASA, JPL-Caltech, UCLA, MPS/DLR/IDA

Jak vznikla tato neobvyklá hora? Existuje nová teorie. Ahuna Mons je největší horou na největší známé planetce v naší Sluneční soustavě Ceres, která obíhá Slunce v hlavním pásu planetek mezi Marsem a Jupiterem. Ahuna Mons ovšem nepřipomíná nic, co lidstvo doposud spatřilo. Zaprvé, svahy nezdobí staré krátery, ale mladé svislé pruhy. Nová hypotéza založená na četných gravitačních měřeních praví, že z hloubky této trpasličí planety vystoupila bublina bláta a ve slabém místě se protlačila přes ledový povrch bohatý na odrazivou sůl a pak zmrzla. Jasné pruhy jsou nejspíš podobné dalšímu materiálu, který nedávno vyhřezl na povrch, jako jsou slavné jasné skvrny viditelné na Ceres. Tento digitální snímek s dvojnásobnou výškou byl zkonstruován z povrchových mapovacích snímků Cerery pořízených v roce 2016 kosmickou sondou Dawn. Sonda Dawn úspěšně ukončila svoji misi v roce 2018 a nadále obíhá Ceres, i když už spotřebovala palivo potřebné k udržování antén směrem k Zemi.

Výročí: Dnes se před 24 lety objevil první APOD.

1. Wikipedia: Ahuna_Mons