Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  19. červen 2019

Astronomický snímek dne (APOD) - 19. červen 2019

Magnetický střed naší Galaxie

Uznání: NASA, SOFIA, Hubble

Jak vypadá magnetické pole v centru naší Galaxie Mléčné dráhy? Observatoř NASA SOFIA v modifikovaném letounu Boeing 747 zobrazila centrální oblast Mléčné dráhy přístrojem HAWC+, a tak pomohla s odpovědí na tuto otázku. Přístroj HAWC+ mapuje magnetismus pozorováním polarizovaného infračerveného světla, které emitují podlouhlá prachová zrna orientovaná v souladu s lokálním magnetickým polem. V centru naší Mléčné dráhy je superhmotná černá díra a jejím koníčkem je absorbování plynu z nedávno zničených hvězd. Černá díra v naší Galaxii je ovšem ve srovnání s absorpční rychlostí centrálních černých děr v aktivních galaxiích poměrně klidná. Tento obraz nám dává náznaky proč, okolní magnetické pole může plyn do černé díry přivádět, což pak její okolí rozsvěcuje, nebo plyn tlačí do akrečního disku a přinejmenším dočasně způsobuje menší aktivitu. Při pohledu na tento obraz vás napadne, že se jedná surealistickou směsici impasto umění a gravitační astrofyziky v podobě magnetického pole uvnitř a v okolí prachového prstence kolem černé díry v centru naší Mléčné dráhy Sagittarius A*, což přináší náznaky, jak to tam vypadá.

1. USRA.edu: About SOFIA