Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  23. červenec 2019

Astronomický snímek dne (APOD) - 23. červenec 2019

M82: Galaxie se supergalaktickým větrem

Uznání: NASA, ESA, Hubble; Processing & Copyright: Daniel Nobre

Proč z Doutníkové galaxie vlaje červený kouř? M82, jak je tato galaxie se vznikajícími hvězdami také známá, byla promíchaná nedávným průchodem blízké velké spirální galaxie M81. To ovšem zcela nevysvětluje zdroj červeně zářícího, vně se rozpínajícího plynu a prachu. Důkazy naznačují, že tento plyn a prach je vyháněn ven kombinací narůstajících částicových větrů z mnoha hvězd, které dohromady tvoří galaktický supervítr. Tyto prachové částice nejspíš pocházejí z mezihvězdného média v M82 a co do velikosti jsou opravdu podobné částicím cigaretového kouře. Červená barva na fotografické mozaice zvýrazňuje ionizovaný vodík a jsou tam vidět i podrobnosti filamentů plynu a prachu. Filamenty sahají přes 10 000 světelných let daleko. Při vzdálenosti 12 miliónů světelných let je Doutníková galaxie nejjasnější galaxií na infračervené obloze a ve viditelném světle se dá vidět i malým dalekohledem v souhvězdí Velké medvědice (Ursa Major).

APOD v jiných jazycích: arabsky, katalánsky, čínsky (Peking), čínsky (Tajvan), chorvatsky, česky, holandsky, persky, francouzsky, francouzsky, německy, hebrejsky, indonézsky, japonsky, korejsky, černohorsky, polsky, rusky, srbsky, slovinsky, španělsky a ukrajinsky.

1. Wikipedia: Messier_82
  2. Wikipedia: Starburst_galaxy
  3. APOD: 2016-02-03 Válka galaxií: M81 versus M82
  4. APOD: Spiral galaxies
  5. APOD: 2010-12-09 M81 a Arpova smyčka
  6. Youtube.com: Expanding Baby Bottle
  7. Harvard.edu: Very Extended X-Ray and Hα Emission in M82: Implications for the Superwind Phenomenon
  8. NASA: The Solar Wind
  9. CalTech.edu: GALACTIC SUPERWINDS
  10. arXiv.org: Spectropolarimetry of the superwind filaments of the starburst galaxy M82 II: kinematics of the dust surrounding the nuclear starburst
  11. AstroBin.com: Messier 82 - Hubble Space Telescope :-)
  12. Wikipedia: Hydrogen
  13. HowStuffWorks.com: What is a light year?
  14. APOD: 2004-06-01 Supergalaktický vítr ze "starburst" galaxie M82
  15. CalTech.edu: Infrared Astronomy Tutorial
  16. HowStuffWorks.com: How Telescopes Work
  17. APOD: 2011-06-24 Velký vůz
  18. Wisc.edu: What Are Constellations?
  19. Wikipedia: Ursa_Major