Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  04. září 2019

Astronomický snímek dne (APOD) - 04. září 2019

Pavoučí mlhovina infračerveně

Uznání: NASA, JPL-Caltech, Spitzer Space Telescope, 2MASS

Chytí někdy pavouk mouchu? Ne, pokud se jedná o velké emisní mlhoviny v souhvězdí Vozky (Auriga). Plynný oblak ve tvaru pavouka vlevo je ve skutečnosti emisní mlhovina označená jako IC 417, zatímco menší mračno ve tvaru mouchy vpravo má označení NGC 1931, v obou případech se jedná o emisní a reflexní mlhoviny. Obě mlhoviny jsou asi 10 000 světelných let daleko a obě obsahují mladé otevřené hvězdokupy. Pro představu měřítka, ta kompaktnější mlhoviny NGC 1931 (Moucha) měří asi 10 světelných let. Snímek má vědecky přiřazené infračervené barvy ze Spitzerova kosmického dalekohledu a z přehlídky 2MASS (Two Micron All Sky Survey). Spitzerův dalekohled slaví své 16. výročí na orbitě kolem Slunce v blízkosti Země.

APOD v jiných jazycích: arabsky, katalánsky, čínsky (Peking), čínsky (Tajvan), chorvatsky, česky, holandsky, persky, francouzsky, francouzsky, německy, hebrejsky, indonézsky, japonsky, korejsky, černohorsky, polsky, rusky, srbsky, slovinsky, španělsky a ukrajinsky.

1. APOD: Emission nebulae
  2. Wikipedia: Auriga_(constellation)
  3. Wikipedia: The_Spider_and_the_Fly_(poem)
  4. NOAO.edu: Emission Nebula IC 417
  5. Wikipedia: NGC_1931
  6. APOD: Reflection Nebulae
  7. NASA: How Long is a Light-Year?
  8. Apod.com: Lecture 15: Star Clusters