Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  29. červen 2021

Astronomický snímek dne (APOD) - 29. červen 2021

Mlhovina v Orionu: Hubblův pohled

Uznání: NASA, ESA, Hubble Legacy Archive; Processing: Francisco Javier Pobes Serrano

Jen málo kosmických pohledů podněcuje představivost natolik, jako Mlhovina v Orionu. Mlhovina je též známá jako M42 a její zářící plyn obklopuje horké mladé hvězdy na okraji nesmírného mezihvězdného molekulárního mračna vzdáleného pouhých 1500 světelných roků. Mlhovina v Orionu nabízí jednu z nejlepších příležitostí ke studiu, jak se rodí hvězdy, zvlášť proto, že jde o nejbližší velkou hvězdotvornou oblast, ale také proto, že energetické hvězdy v mlhovině odfoukly mračna neprůhledného plynu a prachu, která by jinak náš pohled zakrývala a tak poskytují bezprostřední pohled na řadu probíhajících kroků zrodu hvězd a jejich vývoje. Tento snímek Mlhoviny v Orionu je jedním z vůbec nejostřejších a vznikl s využitím dat Hubblova kosmického dalekohledu. Celá Mlhovina v Orionu měří asi 40 světelných roků a nachází se ve stejném spirálním rameni naší Galaxie, jako Slunce.

1. Wikipedia: Orion_Nebula
  2. APOD: 2019-10-30 Uvnitř mlhoviny Orion
  3. APOD: 2020-11-22 Tmavé molekulární mračno Barnard 68
  4. Youtu.be: Flight Through the Orion Nebula in Visible and Infrared Light [Ultra HD]
  5. APOD: 2021-06-23 STARFORGE: Simulace vzniku hvězd
  6. APOD: Stellar nurseries
  7. Wikipedia: Trapezium_Cluster
  8. CalTech.edu: Star Birth
  9. Wikipedia: Hubble_Space_Telescope
  10. APOD: 2021-03-22 Od Orionu po Vozku
  11. NASA: What is a light-year?
  12. APOD: 2008-06-06 Dvouramená spirála Mléčné dráhy