Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  15. červenec 2021

Astronomický snímek dne (APOD) - 15. červenec 2021

Temná věž ve Štíru

Uznání a copyright: Data - Martin Pugh Processing - Rocco Sung

V siluetě proti hustému poli hvězd v ocasu arachnologického souhvězdí Štíra (Scorpius) může někomu tento prachový kosmický oblak vyvolávat představu zlověstné temné věže. V temné mlhovině na nádherném teleskopickém snímku velké téměř 40 světelných let se mohou skrývat hvězdy, které vznikly zhroucením shluků prachu a molekulárního plynu. Ultrafialové záření z OB asociací velmi horkých hvězd v NGC 6231, už nad horním okrajem, utváří dozadu obrácené mračna známá jako kometární globule. Jejich energetické ultrafialové světlo také vyvolává na okraji globulí červenou záři vodíku. V prachu ponořené horké hvězdy je vidět jako modravé reflexní mlhoviny. Temná věž označená NGC 6231 a s ní spojené mlhoviny jsou od nás vzdáleny asi 5 000 světelných roků.

1. HawAstSoc.org: Constellations: Scorpius -- The Scorpion who Killed Orion