Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  19. září 2023

Astronomický snímek dne (APOD) - 19. září 2023

HH 211: Výtrysky ze vznikající hvězdy

Uznání: NASA, ESA, CSA, Webb; Processing: Tom Ray (DIAS Dublin)

Vytvářejí vznikající hvězdy vždy výtrysky? Nikdo pořádně neví. Když se oblak plynu gravitačně smršťuje, vytváří disk, který může rotovat příliš rychle na to, aby se dále smršťoval do protohvězdy. Teoretici hypoteticky předpokládají, že tuto rotaci lze snížit vyvrhováním skrze výtrysky. Tato spekulace se shoduje se známými Herbig-Harovými (HH) objekty, mladými hvězdnými objekty, u nichž bylo pozorováno, že emitují výtrysky, někdy velkolepým způsobem. Na obrázku je Herbig-Harův objekt 211, mladá vznikající hvězda nedávno do velkých podrobností zobrazená pomocí Webbova kosmického dalekohledu (JWST) v infračerveném světle. Spolu s dvěma úzkými svazky částic jsou vidět červené rázové vlny, které vznikají při dopadu výtoků na existující mezihvězdný plyn. Jak bude podrobný výzkum vzniku hvězd pokračovat, tak budou výtrysky z HH 221 pravděpodobně měnit svůj tvar a v průběhu příštích 100 000 let se budou zjasňovat a slábnout.

1. NASA: Stars