Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  14. prosinec 1999

Astronomický snímek dne (APOD) - 14. prosinec 1999

Vysokorychlostní mračna a Mléčná dráha

Uznání: B. Wakker U. Wisconsin-Madison, NASA

Kde jsou tato tak rychle se pohybující plynná mračna? Vysokorychlostní mračna (High Velocity Clouds - HVCs) plynu jsou pozorována po celá desetiletí, ale jejich původ a vývoj zůstává záhadou. Nedávná měření lokalizovala alespoň jeden z těchto oblaků do hala naší Galaxie Mléčné dráhy a zase jiná měření určila poměrný vysoký výskyt (chemických) prvků. Každé s obou měřených mračen má chemické zastoupení odpovídající odlišnému původu. U jednoho HVC mračna bylo naměřeno velmi málo těžkých prvků ve srovnání s okolními hvězdami zatímco jiné HVC mračno má zastoupení těžkých prvků typické pro okolní hvězdy. Proto se zkoumají hypotézy, že některé HVCs mračna jsou místní plynné zbytky vyvržené z naší Galaxie explozemi supernov, zatímco jiná HVCs mračna jsou prastarými zbytky trpasličích galaxií padajících vůči naší Galaxii. Poslední jmenovaná možnost je zvláště zajímavá, protože může pomoci vysvětlit, proč může naše Galaxie pokračovat v tvorbě hvězd v pozorovaném poměru. Rychle se pohybující mračna HVCs jsou zakroužkována na mozaikovém snímku ve falešných barvách nahoře.

Štítky: Mléčná dráha, Plyn, Mračna s vysokou rychlostí