Úvodní strana  >  Články

Vyhledávání v článcích

Štítky

Skrýt podrobnosti
redakce II Kosmonautika

Servisní modul se stále více zpožďuje

Ruská strana oznámila, že start už tak hodně zpožděného servisního modulu Mezinárodní kosmické stanice (ISS) by se mohl opět posunout a to minimálně až na srpen. Důvody zpoždění souvisí s nutností vyměnit motory u nosičů Proton, jeden z nichž má právě modul Zvezda vynést na oběžnou dráhu. Motory druhého stupně všech Protonů musí být vyměněny kvůli výrobní chybě a je zřejmé, že nebudou k dispozici dříve než na konci června. V důsledku této závady byly dva starty v loňském roce neúspěšné. Poté bude ještě potřeba 45 dnů na přípravu modulu ke startu. Je samozřejmé, že nejdříve se uskuteční několik startů s "obyčejným" nákladem a teprve po vyzkoušení dříve spolehlivých Protonů bude možno vynést i další díl kosmické stanice. Zpoždění v přípravě modulu Zvezda, který je pro další stavbu kosmické stanice nezbytný, se tak protáhne už na více než 2,5 roku. Americká strana už dokonce zkouší stavět jakýsi provizorní modul, který by dočasně Zvezdu nahradil, ovšem ten nebude připraven dříve.
Zdroj: SpaceViews ze dne 11. ledna

redakce II Sluneční soustava

Silné důkazy pro oceán na Europě

Dosud nejsilnější důkazy pro existenci oceánu pod ledním příkrovem Europy získala sonda Galileo při posledním průletu v blízkosti tohoto Jupiterova měsíce. Magnetometr na palubě sondy měl za úkol studovat změny směru magnetického pole Europy. Ukázalo se, že pozorované změny odpovídají takový změnám, ke kterým by mohlo docházet kdyby měsíc obsahoval obálku z vodivého materiálu jako je například slaná voda. Zdá se, že vrstva slané vody leží pod 100 km vrstvou vodního ledu. Podle měření Jupiterovo magnetické pole mění směr v blízkosti Europy každých 5,5 hodiny. Takové změny mohou způsobovat elektrické proudy ve vodičích jako je právě slaný oceán. Vodní led je sám slabý vodič a je nepravděpodobné, že by se v blízkosti povrchu Europy vyskytoval jiný, velmi dobře vodící materiál.
Zdroj: JPL press release ze dne 10. ledna

redakce II Kosmonautika

Co bude s HST až skončí?

Hubble Space Telescope (HST) je nyní úspěšně opraven a astronomové už netrpělivě očekávají plné uvedení do provozu, ale už dnes se lidé v NASA zamýšlejí nad otázkou, co bude s dalekohledem až ukončí činnost v roce 2010. Hlavní důvod je, že v tomto roce se bude blížit Slunce dalšímu maximu ve svém 11 let dlouhém cyklu. To povede k ohřátí zemské atmosféry a zvýšení tření, jež může způsobit ztrátu výšky HST a jeho návratu do zemské atmosféry. Panuje vážné podezření, že 13 tun vážící observatoř by v zemské atmosféře zcela neshořela a některé její části by mohly nekontrolovaně dopadnout na zemský povrch. Něco podobného potkalo americkou stanici Skylab v roce 1979, její části ale dopadly na neobydlená uzemí Austrálie. Jedna možnost je připojit k dalekohledu raketový motor a vynést jej na vysokou oběžnou dráhu, kde bude v bezpečí. Mnohem pravděpodobnější je ale druhá alternativa - k dalekohledu se ještě jednou vydá některý z raketoplánů, naloží jej do nákladového prostoru a vrátí na Zem. Jeden let sice dnes stojí půl miliardy dolarů, ale pro NASA je to jistější než nechat zbytky HST dopadnout na povrch. Už se dokonce spekuluje o pozdějším umístnění dalekohledu. Mohl by skončit jako exponát v Smithsonian Air & Space Museum ve Washingtonu.
Zdroj: www.space.com ze dne 29. listopadu

redakce II Ostatní

Podpora obětí havárie lanovky

2000.01.06
Česká astronomická společnost podpořila oběti havárie lanovky

Česká astronomická společnost na základě výzvy předsedy Evropské astronomické společnosti zaslala 5 600 Kč na konto pozůstalých po obětech havárielanovky ve Francii. Připojila se tak k celoevropské solidární akci. Lanovka vedla z vesnice St-Etienne-en-Devoluy na radioastronomickou observatoř na plateaude Bure ve francouzských Alpách. Observatoř provozuje Institut de Radioastronomie Millimetrique (IRAM). Při tragické nehodě, jež se stala 1.7.1999, zahynulo20 osob z personálu observatoře. Peníze, které jsme na příspěvek použili, jsme získali navíc mimo rozpočet naší společnosti, a to prodejem publikace Zatmění11. srpna 1999 - průvodce pro nejširší veřejnost, kterou ČAS vydala.

Za VV ČAS Pavel Suchan

redakce II Vzdálený vesmír

Ohňostroj hvězd v galaxii NGC 4214

Zatímco Hubble Space Telescope pomalu uváděn opět do provozu po úspěšné opravě uskutečněné na konci loňského roku, astronomové mezitím zveřejnili další z množství snímků tímto přístrojem pořízených. Zatím poslední snímek byl pořízen v červenci 1997 a je na něm zachycena galaxie NGC 4214. Tato galaxie se nachází ve vzdálenosti 13 miliónů světelných roků od nás a obsahuje řadu hvězdných seskupení. Na snímku je možné pozorovat sekvenci jednotlivých fází, které nastávají během zrodu a vývoje hvězd a hvězdokup. Nalezneme zde velmi mladé hvězdokupy, které intenzívně září ultrafialovým světlem hvězd, jež teprve nedávno vznikly gravitačním kolapsem prachu a plynu. Jsou zde i starší hvězdokupy, ve kterých již hvězdy stihly "vyfouknout" v okolí centra kupy dutinu v mezihvězdném materiálu a v těsné blízkosti centra galaxie se nalézá kupa obřích hvězd, 10 000x zářivějších než Slunce. Jádro této kupy je obklopeno rozsáhlou bublinou materiálu a hvězdy v něm obsažené spějí ke konci svého vývoje, aby vybuchly jako supernovy.
Zdroj: STScI PRC 00-01 ze dne 6. ledna.

redakce II Světelné znečištění

Dobré venkovní osvětlování

je hlavní téma, kterému se od loňska věnuje nová sekce České astronomické společnosti.

Pokud vám záleží na tom, jak fungují pouliční lampy ve vaší obci, podívejte se na stránky astro.sci.muni.cz/pub/hollan/lighting.

Je přitom jedno, co vás vede, jestli zájem o

• bezpečnosta pohodlí při dopravě v noci,
  • pěkný noční vzhled vaší obce,
  • omezení světelného znečištění (abyste mohli klidně spát, nebo abyste vidělivíce hvězd),
  • nižší obecní účet za elektřinu,
  • omezení emisí oxiduuhličitého
-- řešení jsou totiž vždy vlastně stejná.

Pokud vás zaujme něco z informací mých (nebo z mnohem bohatších informací International Dark Sky Association, www.darksky.org), budu rád, když se mi ozvete. Budete-li uvažovat i o členství v sekci, tím lépe.

Jan Hollan,

hollan@ped.muni.cz, (5) 4132 1287 (Hvězdárna v Brně)

Galileo prolétl nad Europou

Sonda Galileo vstoupila do nového roku dalším úspěšným průletem nad některým z Jupiterových měsíců. Tentokrát se jednalo o měsíc Europa k němuž se sonda přiblížila 3. ledna v 19:38 SEČ na vzdálenost 351 km. To je srovnatelná výška nad povrchem, v jaké létají raketoplány nad Zemí. Sonda funguje normálně a zdá se, že její přístroje provedly všechna plánovaná měření. Ta byla mj. zaměřena na detekci poruch magnetického pole, které by mohly vznikat v důsledku elektrických proudů z předpokládaného oceánu pod ledovým příkrovem. Sonda během přiblížení prolétla za kotoučem Europy, čehož bylo využito pro studium změn signálů vyslaných sondou na Zemi při jejich průchodu ionosférou měsíce. V plánu byla ještě pozorování malých měsíců Amalthea, Thebe a Metis, průlet okolo Io ve vzdálenosti více než 200 000 km a také pozorování oblačnosti na samotném Jupiteru. Všechna data jsou zaznamenána na palubním záznamníku a budou odeslána na Zem během následujících týdnů. Sonda by měla uskutečnit minimálně ještě jeden blízký průlet nad Io v únoru.
Zdroj: Galileo Mission Status ze dne 3. ledna.

Družice Terra v pořádku

Po drobných postartovních problémech se družice Terra "usadila" a nyní všechny její systémy nyní pracují velmi dobře. Jeden z problémů nastal, když se sonda přepnula do bezpečného režimu. Ukázalo se, že se tak stalo pouhou minutu poté, co nastal zimní slunovrat. Podrobnější analýza ukázala, že v daný moment se palubní software pokusil spočítat hodnotu funkce arcussinus z čísla menšího než -1. Jelikož by se něco podobného mohlo stát i při letních slunovratech, byla nahrána do palubního počítače oprava této chyby. Druhý problém se týkal nasměrování antény, která slouží ke komunikaci se Zemí prostřednictvím některé ze 4 družic TDRSS. Anténa se pravidelně přepínala též do jakéhosi bezpečnostního režimu. Ukázalo se, že k tomuto jevu dochází vždy při přeletu jihoatlantické anomálie a to jenom v případě, že se jedná o noční či vzestupný přelet. I tento problém byl vyřešen drobnou úpravou softwaru.
Zdroj: www.spacedaily.com ze dne 3. ledna.

Discovery zpátky na Zemi

Raketoplán Discovery úspěšně zakončil výpravu, jejímž cílem bylo opravit kosmický dalekohled HST, když hladce přistál v úterý v 1:01 SEČ v Kennedyho kosmickém středisku na Floridě. Jednalo se o 13. noční přistání projektu Raketoplánu. Během devítidenní výpravy uskutečnila posádka 3 výstupy do volného prostoru o celkové délce 24 hodin a 33 minut. Astronauté při těchto výstupech nainstalovali 6 nových setrvačníků, 6 zařízení chránících baterie, palubní počítač, který je 20x rychlejší (25 MHz) a má 6x větší paměť (2 MB) než ten původní, nový záznamník dat, nový vysílač, nový jemný naváděcí senzor a částečně vyměnili izolaci dalekohledu. Raketoplán uletěl během mise téměř 5,3 miliónů km.
Zdroj: STS-103 Mission status report #17 ze dne 27. prosince.

Discovery zachytil HST

Posádka Discovery dnes v noci zachytila Hubbleův kosmický dalekohled do nákladového prostoru raketoplánu. Stalo se tak po téměř dvou dnech "pronásledování" dalekohledu raketoplánem. Poté následovala série manévrů raketoplánu, které prováděl velitel Brown ručně a jejichž cílem bylo přiblížit se na dosah robotického ramene k HST. Pomocí tohoto ramene specialista Clervoy dalekohled v 1:34 SEČ zachytil a opatrně jej umístnil do nákladového prostoru, kde byl dalekohled bezpečně uložen. Operace trvala asi jednu hodinu. S pomocí kamery upevněné na robotickém rameni pak byla provedena vizuální inspekce vnějšího pláště dalekohledu, která ukázala, že je ve stejném stavu jako při poslední návštěvě v únoru 1997. Dnes ve večerních hodinách našeho času bude zahájena samotná oprava dalekohledu. Ve 20:40 SEČ by měly do volného prostoru vystoupit Smith a Grunsfeld nejdůležitější část opravy, tj. výměnu všech šesti setrvačníků. Výstup do volného prostoru by měl trvat asi 6 hodin.
Zdroj: SpaceViews News ze dne 21. prosince.

Druhý den pro Discovery

Druhý den letu raketoplánu Discovery byl ve znamení příprav na setkání s Hubbleovým dalekohledem. Raketoplán v jeho průběhu neustále zkracoval vzdálenost, která jej dělí od dalekohledu. Každý oběh se vzdálenost obou těles zmenšila o zhruba 240 km. Jean-Francois Clervoy vyzkoušel robotické rameno, kterým bude HST zachycen a uložen do nákladového prostoru, další astronouté připravili a otestovali obleky pro výstup do volného prostoru. Zároveň byl v kabině raketoplánu snížen tlak, aby se zkrátila doba, po kterou musí astronauté, kteří vystoupí do volného prostoru, dýchat čistý kyslík za účelem vyloučení dusíku z krevního oběhu. Proběhla též tisková konference s dvěmi televizními a jednou rozhlasovou stanicí. Raketoplán je ve vynikajícím stavu, pohybuje se po dráze 580 x 480 km nad povrchem a Zemi obletí jednou za 95 minut a 27 sekund. Při zprávě o startu nebylo uvedeno, kdo tvoří posádku, takže nyní to napravuji - členy posádky jsou velitel Curtis L. Brown, pilot Scott J. Kelly a specialisté Steven L. Smith, C. Michael Foale, John M. Grunsfeld, Claude Nicollier a Jean-Francois Clervoy (oba ESA).
Zdroj: STS-103 Mission home page

Družice Terra vypuštěna

O víkendu proběhl úspěšně i další start organizovaný NASA. Jednalo se o vypuštění družice Terra, "vlajkové lodi" a první družice ze série deseti satelitů, které budou vypuštěny v následujících 10 letech a jejichž cílem bude studovat Zemi a její okolí. Na palubě Terry je 5 přístrojů ke sledování zemské půdy, vodních mas a atmosféry. Družice se bude pohybovat po kruhové dráze ve výšce 705 km, synchronizované se Sluncem tak, aby přes rovník přelétala vždy v 10:30 místního času, tedy v době, kdy je povrch nejméně zakryt oblaky. Družice, formálně označená jako EOS  AM-1, byla na oběžnou dráhu vynesena raketou Atlas 2AS. Start se uskutečnil v 19:57 SEČ (18. prosince), proběhl normálně a Terra se od posledního stupně rakety oddělila 15 minut poté. Start byl odložen o 24 hodin kvůli chybnému hlášení jednoho senzoru. Oproti původním plánů však byl start zpozděn o celého 1,5 roku, nejdříve kvůli problémům s palubním softwarem sondy a poté kvůli problémům s posledním stupněm Atlas Centaur, které zdržely starty všech Atlasů o půl roku.
Zdroj: SpaceViews news ze dne 18. prosince

Discovery odstartoval k HST

Raketoplán Discovery, let označený STS-103, jehož cílem je oprava kosmického dalekohledu HST, úspěšně odstartoval dnes v noci v 1:50 SEČ z Cap Canaveral na Floridě. Po 8,5 minutách dosáhl raketoplán dráhy 315 - 585 km, která bude dále upravována pomocí motorů. Spojení s HST je plánováno na středu 1:40 SEČ. Start proběhl bez komplikací. Byl to vůbec poslední možný termín startu pro letošní rok. Ze tří pokusů o start v posledních třech dnech byl první zrušen kvůli technickým problémům a další dva z důvodu špatného počasí. Původně byl poslední termín stanoven na 19. prosince, ale poté bylo přehodnoceno trvání popřistávacích operací a rozhoduto, že se start může uskutečnit ještě o den později. Zároveň byla mise zkrácena o jeden den, což znamená o jednu vycházku do volného prostoru méně, tedy místo 4 se uskuteční 3. Činnost dalekohledu ovšem nebude ohrožena, během 4. vycházky byly plánovany výměny nekritických zařízení. Ta budou vyměněna při výpravě v roce 2001. Let raketoplánu by měl trvat do 27. prosince. Další zprávy budou následovat.
Zdroj: SpaceViews news ze dne 19. prosince

redakce II Exoplanety

Detekce záření exoplanety

Tým britských astronomů ohlásil vůbec první pozorování záření planety mimo Sluneční soustavu. Ve spektrech, která byla pořízena pomocí 4,2m Herschelova dalekohledu na Kanárských ostrovech, detekovali Dopplerův posun způsobený odrazem záření hvězdy od pohybující se planety. Planeta obíhá hvězdu tau Bootis rychlostí 74 km/s po dráze se sklonem 29 stupňů, což mj. znamená, že hmotnost planety je 8x větší než hmotnost Jupitera. Podle intenzity rozptýleného světla se zdá, že planeta je modro-zelené barvy. Na základě těchto a dalších údajů odhadují astronomové její poloměr na 1,8 poloměru Jupitera. Planeta byla už dříve odhalena na základě měření změn radiálních rychlostí hvězdy.
Zdroj: SpaceViews news ze dne 16. prosince

redakce II Sluneční soustava

Den, kdy zmizel sluneční vítr

K nejdrastičtějšímu a nejdéle trvajícímu pozorovanému vymizení slunečního větru došlo letos v květnu. Úkaz začal v pozdních hodinách10. května a skončil časně ráno 12. Družice ACE a Wind zaznamenaly pokles hustoty slunečního větru o 98%. Díky tomu byly elektrony ze Slunce schopny dosáhnout Země po přímých drahách. Za normálních podmínek jsou elektrony promíchány, přesměrovány a rozptýleny v meziplanetárním prostoru a vlivem zemské magnetosféry. V době tohoto úkazu byly detekovány elektrony s vlastnostmi velmi podobnými s elektrony sluneční korony. To znamená, že v tomto období bylo možno pozorovat sluneční koronu přímo. Zároveň se objevily neobvyklé polární záře nad severním pólem a zemská magnetosféra se zvětšila 5-6 krát oproti normálnímu stavu.
Zdroj: NASA Space Science News ze dne 13. prosince

redakce II Exoplanety

Model vzniku planetární soustavy

Dvojice astronomů Philip Armitage a Brad Hansen referuje v prosincovém vydání časopisu Nature o modelování vzniku planetárních soustav. Na základě vlastních výpočtů došli k závěru, že vývoj planetární soustavy je velmi závislý na hmotnosti disku, ze kterého se planety vytváří. Ukazuje se, že když je disk lehký, planety vznikají pomalu - během období 10 miliónů let a více - a výsledkem je systém podobný naší Sluneční soustavě, tedy planety obíhající téměř po kruhových drahách. Je-li ovšem disk hmotný, dochází v něm během vývoje k prudkým procesům, které vedou ke vzniku soustav, ve kterých se planety pohybují po výrazně eliptických drahách. Při testech s planetou o hmotnosti Jupitera a diskem 10x hmotnějším než byl ten, ze kterého vznikla naše soustava, se ukázalo, že během vývoje se disk dělí a vznikají obří a spíše plynné planety. Zároveň se zjistilo, že existuje horní limit na počet planet v soustavě, jinak je soustava nestabilní, což vede k vyvržení planet z ní.
Zdroj: University of Toronto News ze dne 8. prosince

Dnes startuje XMM

Raketa Ariane 5 by měla odstartovat dnes v 15:32 SEČ z kosmodromu Kourou ve Francouzské Guianě a vynést na oběžnou dráhu rentgenovou observatoř XMM (X-Ray Multi-Mirror). Let označený Ariane 504 je prvním komerčním letem a čtvrtým celkem pro těžký nosič Ariane-5. XMM patřící Evropské kosmické agentuře (ESA) se bude nacházet na podobné dráze jako Chandra, rentgenová observatoř NASA. Její velmi výstředná dráha bude mít perigeum 7000 km a apogeum 114000 km nad povrchem Země. Stejně jako Chandra je vybavena rentgenovými kamerami a spektrografy. Přesto se obě observatoře budou spíše doplňovat než si konkurovat. Síla Chandry je v získávání snímků s vysokým rozlišením, zatímco XMM je schopná zaregistrovat slabší zdroje rtg. záření, protože má větší plochu zrcadel.
Zdroj: SpaceViews ze dne 9. prosince

Osud MPL stále nejistý

Osud sondy Mars Polar Lander (MPL), která měla v pátek 3. prosince přistát na povrchu Marsu zůstává nadále nejistý. Ikdyž se řídící tým domnívá, že sonda na povrchu planety úspěšně přistála, dosud s ní nebylo navázáno spojení navzdory řadě pokusů. Také ten poslední uskutečněný dnes v noci přes UHF pásmo přostřednictvím sondy Mars Global Surveyor byl neúspěšný. Lidé z NASA říkají, že momentálně vyčerpaly všechna možná vysvětlení, proč se sonda neozývá, jestliže je stále ještě funční. Ovšem nikdo zatím výpravu neprohlásil za neúspěšnou. Pozemská kontrola se neustále snaží nalézt další způsoby jak navázat se sondou spojení, ikdyž sama připouští, že šance se neustále snižují.
Zdroj: Florida Today Space Online ze dne 7. prosince
a další zdroje na Internetu.

redakce II Úkazy

Nova pouhým okem!

V souhvězdí Orla se objevila letos už druhá nova, tentokrát viditelná dokonce i pouhým okem!!! Novu Aquilae 1999 No. 2 objevil vizuálně Alfredo Pereira v Portugalsku 1. prosince, di Cicco z USA ohlásil přesnou polohu na souřadnicích R.A. = 19h23m05s.38, Decl. = +4 57'20".1 (epocha 2000.0), který ji pozoroval téhož dne v zhruba ve 23 UT, kdy měla jasnost 5,2 magnitudy.
Zdroj: IAU Circular No. 7323 ze dne 1. prosince.

Slunce přes sluneční filtr bez úprav