Úvodní strana  >  Články  >  Multimédia  >  Hlubinami vesmíru s dr. Jiřím Grygarem - Žeň objevů 2012 (1. díl)

Hlubinami vesmíru s dr. Jiřím Grygarem - Žeň objevů 2012 (1. díl)

Jiří Grygar v pořadu Hlubinami vesmíru. Autor: TV Noe.
Jiří Grygar v pořadu Hlubinami vesmíru.
Autor: TV Noe.
V sobotu 7. září 2013 bude v 17 hodin na TV Noe premiéra pořadu Hlubinami vesmíru s dr. Jiřím Grygarem s podtitulem Žně objevů 2012 (první díl).

V zářijovém díle se budeme pohybovat ve Sluneční soustavě. Připomeneme si nejprve padesát let od založení Evropské jižní observatoře a poté se projdeme Sluneční soustavou. Nejprve se zastavíme u planety Merkur, kde obíhá observatoř Messenger posílající nádherné snímky se skvělým rozlišením.

V roce 2012 došlo k mimořádnému přechodu Venuše přes sluneční disk. Dr. Jiří Grygar poodhalí historii těchto pozorování a dozvíme se, jak pokročilo bádání od historických dob po současnost. Vždyť taková pozorování budou moci spatřit lidé až v roce 2117 a 2125! Víte, že první, kdo předpověděl přechod Venuše přes sluneční disk, byl Johannes Kepler a že jej později pozoroval v roce 1769 i mořeplavec, objevitel a astronom James Cook na Tahiti?

Další zastávkou bude planeta Mars. I tam jsou stále nové objevy, vloni přistálo na jeho povrchu vozítko Curiosity. Manévry spojené s jeho přistáním byly tou nejšpičkovější technickou událostí. Ukážeme si to v nádherné animaci. Následně se přesuneme k planetce Vesta. Obrázky z jejího výzkumu berou dech!

Nakonec se zastavíme u nádherných vltavínů.

Živé vysílání TV Noe
Bližší info + reprízy

34. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 19. 8. do 25. 8. 2019. Měsíc bude v poslední čtvrti. Večer můžeme pozorovat nízko nad jihem Jupiter a Saturn. Konjunkce Marsu a Venuše proběhne na snímcích SOHO. Aktivita Slunce je velmi nízká. Očekáváme bezpilotní test Sojuzu. Sonda Chandrayyan-2 je na cestě k Měsíci. Problémy s padáky ExoMars 2020 pokračují. Známe čtyři kandidáty na odběr vzorků z Bennu. Parker Solar Probe se potřetí zanoří ke Slunci. Před 30 lety prolétl Voyager 2 kolem Neptunu a zmapoval tak poslední do té doby neprozkoumanou velkou planetu a její měsíce.