Úvodní strana  >  Články  >  Multimédia  >  Hlubinami vesmíru s dr. Jiřím Grygarem, Žeň objevů 2020, 2. díl

Hlubinami vesmíru s dr. Jiřím Grygarem, Žeň objevů 2020, 2. díl

Jiří Grygar v pořadu Hlubinami vesmíru

V říjnovém díle budeme pokračovat s RNDr. Jiřím Grygarem, CSc. v přehledu nejvýraznějších objevů v astronomii roku minulého. Nejprve se zastavíme u výzkumu Slunce, protože výzkum naší mateřské hvězdy obstarává hned dvojice nových sond. Pak se zastavíme na periférii Sluneční soustavy a povíme si i zajímavosti ze světa galaxií.

Nejprve se zastavíme u výzkumu Slunce, protože nové sondy Parker Solar Probe a Solar Orbiter přinesly zajímavé prohloubení znalostí o naši mateřské hvězdě.

I periferie Sluneční soustavy se dostává do pozorností astronomů, protože sondy Voyager 1 a 2 neúnavně i po 43 letech stále vysílají. Ocitly se na hranici tzv. heliopauzy, a to stojí za pozornost.

Jaká bude budoucnost přiblížení Mléčné dráhy a galaxie M 31 v Andromedě?

U známé galaxie v souhvězdí Panny M 87 se astronomové snaží více pochopit vlastnosti její veledíry a v galaxii NGC 6240 v Hadonošovi byly objeveny tři černé veledíry. Je to první objevený případ tohoto druhu. Co se tam stalo?

Jiří Grygar (vlevo) a moderátor pořadu Hlubinami vesmíru Jinřich Suchánek Autor: TV Noe
Jiří Grygar (vlevo) a moderátor pořadu Hlubinami vesmíru Jinřich Suchánek

Žně objevů 2020 ale nekončí, a tak vám si nenechte ujít nejen tento díl, ale i závěrečný v listopadu 2021.

Zveme Vás ke sledování premiéry v sobotu 2. října ve 20:55 na TV Noe. Po premiéře bude  pořad možno sledovat ve videoarchivu.

Bližší info včetně časů repríz, najdete na https://www.tvnoe.cz/porad/32337-hlubinami-vesmiru-s-dr-jirim-grygarem-zen-objevu-2020-2-dil

Jiří Grygar hovoří s moderátorem Jinřichem Suchánkem v pořadu Hlubinami vesmíru Autor: TV Noe
Jiří Grygar hovoří s moderátorem Jinřichem Suchánkem v pořadu Hlubinami vesmíru

Štítky: Jiří Grygar, Hlubinami vesmíru

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 18. 10. do 24. 10. 2021. Měsíc bude v úplňku. Venuše je nízko nad jihozápadem. Nad jižním obzorem jsou večer Jupiter a Saturn. Aktivita Slunce je nízká. Filmaři se vrací z ISS. Mezitím k budované čínské stanici Tiangong dorazila nová tříčlenná posádka v lodi Šen-čou 13. Na skok do vesmíru se ve svých devadesáti letech podíval kapitán Kirk ze Star Treku. Sonda Lucy je na cestě k planetkám na dráze Jupiteru. Před 420 lety zemřel v Praze dánský astronom Tycho Brahe.

Skvrny na Slunci s Filtrem