Úvodní strana  >  Články  >  Multimédia  >  Vesmírná videa: leden 2012

Vesmírná videa: leden 2012

jižní pobřeží Austrálie a obloha nad ním, Alex Cherney
Video s astronomickou tématikou je vždy vděčným námětem pro popularizaci této krásné vědy. Stejně jako v prosinci se dnes už podruhé vracíme k zajímavým nahrávkám, které se na webu v poslední době vyskytly.

Polární záře nad Finskem

Slunce je opět aktivnější. Stačí, aby se v některé z aktivních oblastí se skvrnami odehrála silnější erupce a oblak částic se vydá k Zemi. V polárních oblastech pak magnetickým polem Země zachycené nabité částice způsobí divadlo ve vysokých vrstvách atmosféry - polární záři. Jak to vypadá v Laponsku během letošní zimy, si můžeme vychutnat na překrásném videu. Jak jinak by se měla dělat reklama lákající k návštěvě Finska, že?

Obloha nad oceánem

Zkombinujte něco tak fascinujícího, jako je noční obloha - jižní obloha s fantastickou Mléčnou dráhou a Magellanovými oblaky. Přidejte úchvatný oceán na jižním pobřeží Austrálie. Sem tam vám příroda sešle oblaka a lidé osvícené lodě. Výsledkem jeden a půl roku snažení a mnoha bezměsíčních nocí na pobřeží je překrásné time-lapse video od Alexe Cherneyho. Nezbývá než užít jej plnými doušky.

VLT na Paranalu

Jižní evropská observatoř na Paranalu je častým objektem pro pořizování úchvatných nahrávek noční oblohy a kalupu při pořizování cenných vědeckých dat. Přesto se vyplatí se zadívat na další video, trochu delší, ale stejně fascinující, jako mnohá jiná. Snímky pořizovali Stephane Guisard a Jose Francisco Salgado.

Kometa Lovejoy, hvězdy a airglow

Nejhezčí kometa posledních let. Velká kometa viditelná kolem Vánoc na jižní polokouli. Všichni ji znají. A právem. Nicméně, možná jste některé pěkné video minuli, možná jste tolik nepřemýšleli nad tím, co je na videu k vidění a jen jste se kochali.. Ale například nahrávka od Grega Priestleyho má ten punc něčeho navíc. Ne snad jen tím, že zaznamenává oblohu krátké letní australské noci, kdy na konci vychází nádherná kometa vedle pásu Mléčné dráhy. Naopak, v polovině času můžeme vychutnávat znatelné pohyby zelenavých pruhů svítících vysokých vrstev atmosféry. Jev je známý jako airglow, je výraznější při zvýšené aktivitě sluneční činnosti a bývá zřetelný nejlépe na fotografiích z dokonalých temných lokalit (které žel v ČR vůbec nenajdeme).

Podobný námět, jen méně širokoúhle, zvolil Colin Legg. Výsledek je opět blízký dokonalosti.

Gregova vánoční celooblohovka je nejspíš právem zlatým hřebem našeho programu na téma Lovejoy. Milujte a užívejte si ji, cítíte-li to podobně.

Vydáno ve spolupráci s Klubem astronomů Liberecka, pobočkou ČAS

4. vesmírný týden 2023

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 23. 1. do 29. 1. 2023. Měsíc bude v první čtvrti. Venuše se již potkala se Saturnem a je nejjasnějším objektem soumrakové oblohy spolu s Jupiterem. Nejvýše na obloze najdeme Mars. Kometa C/2022 E3 (ZTF) se blíží k Zemi a stává se objektem viditelným i pro neozbrojené oko. Slunce je stále aktivní a na povrchu je hodně pěkných skvrn. V týdnu očekáváme start Falconu 9, rakety Electron a HII-A. Slavíme několik výročí československých astronomů Františka Hřebíka, Antonína Mrkose a Juraje Zverka.

Rozeta NGC 2244