Úvodní strana  >  Články  >  Multimédia  >  VIDEO: Dobré vědět - Dopplerův jev polopatě?

VIDEO: Dobré vědět - Dopplerův jev polopatě?

Spektrum

Jak víme, že se vesmír rozpíná? Díky Dopplerově jevu. A také díky němu víme, kolik jel který pirát silnic. Ve stručnosti a s kouskem vtipu to vysvětlíme v dnešním díle pořadu Dobré vědět.

Pořad Dobré vědět, který vzniká na oboru Multimediální techniky na Ústavu fyziky Slezské univerzity v Opavě, každý týden přináší buď nějakou zajímavost z vědy nebo ukazuje problém tak, aby jej pochopil i laik. Týká se zejména výzkumu vesmíru, ale také se věnuje technice a budoucnosti lidstva.

námět a scénář: Jiří Dobrý
kamera a střih: Jiří Malík
odborná konzultace: Martin Petrásek

Štítky: Dopplerův jev

16. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 15. 4. do 21. 4. 2019. Měsíc bude v úplňku. Večer je vidět Mars, ráno Jupiter a Saturn. Slunce stále zdobí větší skvrna. Astronomové publikovali první snímek černé díry, který zároveň potvrzuje teorii. Izraelská sonda Beresheet sice nezvládla přistání, ale úspěch podnítil plány na misi nové sondy. Falcon Heavy vykonal perfektní první komerční start. ESA přiblížila možnosti dalšího postupu krtka sondy InSight. Před pěti roky skončila dopadem na Měsíc mise sondy LADEE.

Úplněk