Úvodní strana  >  Články  >  Ostatní  >  Procházku po Říčanech ozvláštní nová astrostezka

Procházku po Říčanech ozvláštní nová astrostezka

Slunce na začátku Astrostezky v Říčanech

Muzeum Říčany rozšiřuje svou nabídku o Astrostezku Říčany. Nenáročná trasa vedoucí městem i krásnou okolní přírodou nabízí na jedenácti zastaveních řadu pozoruhodných informací z naší Sluneční soustavy pro děti i dospělé. Slavnostně otevřena bude v neděli 19. července.

Astrostezka vznikla už loni, kdy byla součástí úspěšné výstavy Léto pod hvězdami. Ohlas na ni byl tak velký, že se muzeum rozhodlo instalovat panely s informacemi o našich nejbližších vesmírných sousedech natrvalo, a to s nově upravenou trasou, panely i doprovodnými aktivitami. „Vesmír lidi nepřestává fascinovat. Svou krásou i tajemností dokáže zaujmout jak romantiky, tak technicky založené typy a badatele. Věřím, že procházka po naší nové astrostezce přiláká spoustu malých i velkých zájemců,“ říká autorka projektu Jana Švandová, geoložka Muzea Říčany a amatérská astronomka.

Astrostezka návštěvníky provede celou naší Sluneční soustavou a přiblíží její skutečnou velikost i vzdálenosti mezi jednotlivými objekty, které jsou zmenšeny v poměru 1:1 miliardě. Jeden metr stezky tak představuje 1 milion vesmírných kilometrů. „Doporučujeme začít putování od Slunce. Jemu věnovaný informační panel najdete u vchodu do Geoparku na Masarykově náměstí. Jediná hvězda naší soustavy na něm má díky poměrnému zmenšení v průměru jen 1,4 metru. Návštěvníci si tak hned na začátku udělají lepší představu o propastných rozdílech v rozměrech mezi jednotlivými tělesy a nekonečných vesmírných vzdálenostech,“ upozorňuje Jana Švandová.

Trasa vedoucí z centra města přes jeho krásné přírodní okolí až k hlavní budově muzea v Rýdlově ulici měří 6 kilometrů, její projití trvá přibližně dvě hodiny a je na ní celkem 11 informačních panelů. Návštěvníci se z nich dozvědí řadu zajímavých informací, dostanou aktuální tipy na pozorování planet a jiných vesmírných úkazů. Připraveny jsou i doprovodné materiály – mapka s vyznačenými zastávkami a popisem trasy a zábavný kvíz, které lze zakoupit na pokladně muzea, v říčanském infocentru nebo na webových stránkách muzea.

Pro opravdové nadšence jsou během léta připraveny dvě komentované vycházky s astronomem Michalem Švandou z Astronomického ústavu Akademie věd ČR v Ondřejově a z Astronomického ústavu Matematicko-fyzikální fakulty Univerzity Karlovy v Praze. Na toulky Sluneční soustavou se s ním můžete vydat 30. července a 20. srpna od 16 do 18 hodin.

Stezka je svým pojetím vhodná zejména pro děti od 10 let a dospělé. Díky doprovodné hře a zábavným úkolům je ale možné absolvovat vycházku i s mladšími dětmi.

Slavnostní otevření Astrostezky Říčany je naplánováno na neděli 19. července od 14 do 17 hodin v Geoparku. Děti si budou moci vyrobit náramek s planetami Sluneční soustavy a v případě příznivého počasí dojde i na pozorování Slunce astronomickým dalekohledem.

Realizaci Astrostezky Říčany finančně podpořil Středočeský kraj.

Pro více informací kontaktujte:

Marie Tvrdoňová
koordinátorka akcí