Úvodní strana  >  Články  >  Ostatní  >  Vychází 111. Astropis č. 1/2018

Vychází 111. Astropis č. 1/2018

Astropis, číslo 1 roku 2018

Společnost Astropis už dokázala připravit a vydat 111 čísel časopisu, který se již pevně zabydlel na naší scéně. Obálce dominuje nádherná fotografie ze startu Falconu Heavy a tak je jasné, jaké je jedno z hlavních témat tohoto čísla. Z astronomických jevů ovšem nezapomínejme ani na mezihvězdného návštěvníka Oumuamua, kterému je také věnován jeden článek. Očekávat můžeme i další pohled na gravitační vlny z pera Petra Kulhánka a mnohé další.

Úspěšný start rakety SpaceX Falcon Heavy podrobně rozebírá ve svém článku Lukáš Houška. Na objev prvního mezihvězdného asteroidu 'Oumuamua se bez senzačních frází podíval Petr Scheirich. Petr Kulhánek navazuje na stále aktuální dění kolem gravitačních vln a svůj článek věnuje alternativním metodám jejich detekce.

Opět se na stránkách časopisu můžete setkat se zajímavým rozhovorem – tentokrát Jana Žďárská vyzpovídala prof. Ondřeje Čada z MFF UK na téma současných poznatků o tajemném měsíci planety Saturn Enceladus. V historickém okénku Pavel Pecháček představí po delší době ženskou osobnost, a to Henriettu Swan Leavittovou, která se narodila právě před 150 lety.

Lukáš Houška (Kosmonautix.cz) je tradičně zodpovědný za rubriku shrnující novinky v kosmonautice.  Mezi pravidelné příspěvky můžeme také řadit představování útvarů na Měsíci od Milana Blažka – v tomto čísle se věnuje kráteru Aristoteles. Z dalších pravidelných částí jmenujme novinky z astronomie, mapu oblohy se seznamem úkazů, představení vybrané sekce ČAS (tentokrát Kosmologické sekce) nebo recenze. V nich se seznámíte s dvěma zajímavými publikacemi – Stuart Clark: Hledání druhé Země a ryze praktickou příručkou pro aktivní astronomy od Zdeňka Řehoře: Praktická astronomická optika.

Věříme, že se vám nové číslo časopisu Astropis bude líbit.

Štítky: Astropis

37. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 8. 9. do 15. 9. 2019. Měsíc bude v úplňku. Večer je nízko nad jihozápadem Jupiter a u jihu Saturn. Ještě pokračuje přehlídka planet za Sluncem v korónografu SOHO. Aktivita Slunce je velmi nízká. Přistání indické sondy je zahaleno tajemstvím, podařilo se? ESA oznámila výsledek vyšetřování selhání rakety Vega a musela se vyhnout se svou družicí Aeolus družici Starlink. Sojuz MS-14 s robotem se vrátil z ISS a chystá se start nákladní lodi HTV-8. Před 60 lety startovala Luna 2, aby dopadla jako první umělé těleso na Měsíc.

Saturn IR685