Úvodní strana  >  Články  >  Ostatní  >  Vychází Astropis 125

Vychází Astropis 125

Astropis 125/2020

V závěrečném čísle roku 2020 se dočkáte druhého dílu shrnutí událostí roku 2019 v astronomii z pera tandemu Jiří Grygar a David Ondřich. Aktuálnímu tématu se věnuje Jiří Podolský, který ve svém článku komentuje Nobelovu cenu za fyziku za rok 2020, jež byla udělena za studium černých děr. Petr Kabáth představí velký úspěch AV ČR, protože její tým vede mezinárodní vývoj spektrografu PLATOSpec pro vesmírnou misi PLATO, jejíž cílem je výzkum exoplanet. Tři sta let od narození astronoma Maxmiliána Rudolfa Hella připomene svým článkem Ladislav Druga. Václav Pavlík pak pokračuje v seriálu o fyzice, vzniku, vývoji a modelování hvězdokup.

I když rok 2020 bořil všechny jistoty, alespoň v Astropise je s tradičními rubrikami vše při starém – je připravena obloha, novinky z astronomie i kosmonautiky (od Lukáše Houšky z Kosmonautix.cz) či zajímavé fotografie. Stejně tak se dočkáte shrnutí aktivity Slunce za druhé pololetí 2020 od Martiny Pavelkové, představení jedné ze sekcí ČAS (v tomto čísle Pražské pobočky) a dvou recenzí od Vladimíra Kopeckého. První hodnocenou knihou je „Kniha o Měsíci“ od M. Aderin-Pocockové, jež je orientovaná na širokou veřejnost zajímající se o toto téma. Druhá publikace je také popularizační, ale se zcela jiným tématem: „Kniha testů pro budoucí Astronauty“ od astronauta Tima Peakea.

Tímto číslem také začínáme s novou rubrikou „mladí a nadějní“, kde postupně představíme akce, které jsou během roku pořádány pro mladé zájemce o astronomii a astrofyziku. První prezentovanou a jednou z nejtradičnějších akcí u nás je „Astronomická expedice“, která za poslední roky zažila významné změny.

Přejeme našim čtenářům do roku 2021 především pevné zdraví, mnoho jasných nocí a budeme rádi, když si zachováme vaši přízeň.

Redakce časopisu Astropis