Úvodní strana  >  Články  >  Ostatní  >  Vychází Astropis 129

Vychází Astropis 129

Obálka Astropisu č. 129

Jako obvykle v našem časopise naleznete články rozmanitých témat a pravidelné rubriky. Číslo otevírá poslední díl shrnutí novinek a událostí v astronomii za rok 2020 od tandemu Jiří Grygar a David Ondřich. Jan Kondziolka popisuje jeden z palčivých problémů, který trápí skoro všechny pozorovatele nejen u nás – světelné znečištění. Do zajímavého tématu (zatím pouze teoretické) detekce dopadů těles na exoplanety a jejich významu nás zasvětí Martin Ferus. Jak se vyvíjela aktivita Slunce v první polovině roku 2021, která již patřila do 25. slunečního cyklu, prezentuje Martina Pavelková. Rozhodně nesmíme zapomenout na populární téma historie astronomie – Pavel Pecháček přináší článek o Étiennu Léopoldovi Trouvelotovi, autorovi úchvatných astronomických kreseb, ale také nešťastném původci ekologické katastrofy.

Tradičně nepřijdete o novinky z astronomie a kosmonautiky (od Lukáše Houšky z kosmonautix.cz), sekci ČAS (představení pobočky Vysočina) a recenze. V první z nich se Vladimír Kopecký Jr. soustředí na publikaci „Malá kniha kosmologie“ od Lymana Page. Druhá recenze (od Vladimíra Libého) je pak netradičně zaměřena na vybavení nutné pro praktické pozorování v noci – čelovku od firmy Fenix. Nechybí obloha, ovšem tentokrát ji Vladimír Libý a Václav Pavlík připravili trochu jinak, než jsme zvyklí – zaměřují se na pozorování vybraných základních objektů. Pokračujeme také v představování astronomických akcí – tentokrát Marcel Bělík uvede Letní astronomickou expedici v Úpici, jež má již více než šedesátiletou historii.

Za celou redakci přejeme příjemně strávené chvíle s naším časopisem!

Štítky: Astropis