Úvodní strana  >  Články  >  Ostatní  >  Vychází Astropis 130

Vychází Astropis 130

Obálka Astropisu č. 130 (2022)

Jak již obálka napovídá, tak hlavní článek čísla, který připravil Petr Kulhánek, se týká dlouho očekávaného vesmírného teleskopu JWST. Václav Pavlík pak představí první snímek z tohoto dalekohledu. V tomto vydání se dočkáte i článku o astrotechnice – Jan Zahajský se v něm věnuje azimutálním montážím. Pavel Gabzdyl se ve svém textu zamýšlí nad skutečnou jasností úplňkového Měsíce. Také se můžete těšit na odhalení, kdo obdržel Ceny Jindřicha Zemana za astrofotografii za rok 2021. Historické okénko Pavla Najsera je věnována Johnu Frederikovi Williamovi Herschelovi – synovi objevitele planety Uran.

Jako obvykle jsou pro vás připraveny novinky z astronautiky (Lukáš Houška z Kosmonautix.cz) i astronomie či obloha, kde Vladimír Libý a Václav Pavlík připravili kromě mapky i pozorovací popis objektů M57, M13 či M92 a vícehvězdného systému Epsilon Lyrae. Opět přinášíme dvě recenze – tentokrát na knihu Michaela Voplatky Do kosmu krok za krokem a na Hvězdářskou ročenku 2022 od Jakuba Rozehnala s kolektivem. Poslední pravidelnou rubrikou je okénko ČAS, kde se představí Společnost pro meziplanetární hmotu (kommet.cz).

Za celou redakci vám přejeme příjemně strávený čas nad stránkami našeho časopisu.

Štítky: Astropis