Úvodní strana  >  Články  >  Ostatní  >  Vychází Astropis č.116

Vychází Astropis č.116

Astropis č. 116 (2019/01)

Právě vychází Astropis 116, který nás přivádí do roku 2019, kdy slavíme 25 let tohoto časopisu. Tomuto výročí se hned v úvodníku věnuje šéfredaktor Vladimír Kopecký Jr. Dva články se týkají populárního tématu exoplanet – Petr Kabáth pokračuje ve svém miniseriálu o jejich objevování, v němž se tentokrát věnuje hledání z povrchu Země. David Ondřich pak navazuje shrnutím právě ukončené vesmírné mise Kepler (sonda byla vypnuta 15. 11. 2018). Aktuální téma přináší i Václav Laifr, který se věnuje úspěchu čínské kosmonautiky – měkkému přistání sondy Chang’e 4 na odvrácené straně Měsíce a vyjížďce lunochodu Yutu 2 po měsíčním povrchu.

Pavel Pecháček nám představí australského astronoma Johna Tebbutta a australskou astronomii 19. století, což je pro našince poněkud exotické téma. Milan Blažek se tentokrát nevěnuje jednomu konkrétnímu měsíčnímu kráteru, ale neméně zajímavých útvarům – měsíčním brázdám. Po delší době přinášíme také praktické pozorovatelské téma – Jiří Kubánek ve svém článku popisuje, co obnáší pozorování zákrytů hvězd planetkami pro amatérské pozorovatele, co je k tomu třeba a jaké zákryty v letošním roce můžeme pozorovat.

Jako tradičně nemohou chybět novinky z astronomie a kosmonautiky (od Lukáše Houšky z Kosmonautix.cz) či obloha s nebeskými úkazy od dubna do června 2019. Česká astronomická společnost ve svém okénku představuje „Český národní komitét pro vztahy Slunce–Země“ (SCOSTEP). V recenzích Ondřej Nývlt představí knihu „Tajemná zatmění“ oblíbeného a světově známého astrofotografa Petra Horálka a Zdislav Šíma uvede přehledovou knihu Josefa Smolky týkající se prvního ředitele Klementinské hvězdárny Josefa Steplinga.

Jako vždy věříme, že se vám nové číslo časopisu Astropis bude líbit.

Vaše redakce

www.astropis.cz

www.facebook.com/Astropis

Štítky: Astropis

16. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 15. 4. do 21. 4. 2019. Měsíc bude v úplňku. Večer je vidět Mars, ráno Jupiter a Saturn. Slunce stále zdobí větší skvrna. Astronomové publikovali první snímek černé díry, který zároveň potvrzuje teorii. Izraelská sonda Beresheet sice nezvládla přistání, ale úspěch podnítil plány na misi nové sondy. Falcon Heavy vykonal perfektní první komerční start. ESA přiblížila možnosti dalšího postupu krtka sondy InSight. Před pěti roky skončila dopadem na Měsíc mise sondy LADEE.

Úplněk