Úvodní strana  >  Články  >  Ostatní  >  Vychází Astropis č.116

Vychází Astropis č.116

Astropis č. 116 (2019/01)

Právě vychází Astropis 116, který nás přivádí do roku 2019, kdy slavíme 25 let tohoto časopisu. Tomuto výročí se hned v úvodníku věnuje šéfredaktor Vladimír Kopecký Jr. Dva články se týkají populárního tématu exoplanet – Petr Kabáth pokračuje ve svém miniseriálu o jejich objevování, v němž se tentokrát věnuje hledání z povrchu Země. David Ondřich pak navazuje shrnutím právě ukončené vesmírné mise Kepler (sonda byla vypnuta 15. 11. 2018). Aktuální téma přináší i Václav Laifr, který se věnuje úspěchu čínské kosmonautiky – měkkému přistání sondy Chang’e 4 na odvrácené straně Měsíce a vyjížďce lunochodu Yutu 2 po měsíčním povrchu.

Pavel Pecháček nám představí australského astronoma Johna Tebbutta a australskou astronomii 19. století, což je pro našince poněkud exotické téma. Milan Blažek se tentokrát nevěnuje jednomu konkrétnímu měsíčnímu kráteru, ale neméně zajímavých útvarům – měsíčním brázdám. Po delší době přinášíme také praktické pozorovatelské téma – Jiří Kubánek ve svém článku popisuje, co obnáší pozorování zákrytů hvězd planetkami pro amatérské pozorovatele, co je k tomu třeba a jaké zákryty v letošním roce můžeme pozorovat.

Jako tradičně nemohou chybět novinky z astronomie a kosmonautiky (od Lukáše Houšky z Kosmonautix.cz) či obloha s nebeskými úkazy od dubna do června 2019. Česká astronomická společnost ve svém okénku představuje „Český národní komitét pro vztahy Slunce–Země“ (SCOSTEP). V recenzích Ondřej Nývlt představí knihu „Tajemná zatmění“ oblíbeného a světově známého astrofotografa Petra Horálka a Zdislav Šíma uvede přehledovou knihu Josefa Smolky týkající se prvního ředitele Klementinské hvězdárny Josefa Steplinga.

Jako vždy věříme, že se vám nové číslo časopisu Astropis bude líbit.

Vaše redakce