Úvodní strana  >  Články  >  Ostatní  >  Vychází podzimní Astropis roku 2019

Vychází podzimní Astropis roku 2019

Obálka Astropisu, průběh úplné zatmění Slunce nad observatoří La Silla
Autor: Astropis/Petr Horálek

Vychází podzimní Astropis roku 2019 (číslo 119), jehož obálku a barevné stránky uvnitř zdobí fotografie z posledního úplného zatmění Slunce a částečného zatmění Měsíce. Hlavním článkem tohoto čísla je první díl shrnutí astronomických objevů roku 2018, které vzniká každoročně ve spolupráci Jiřího Grygara a Davida Ondřicha. Historická témata jsou tentokrát zastoupena textem Pavla Pecháčka o Marii Mitchellové – americké astronomce a průkopnici rovného vzdělávání mužů a žen. Václav Pavlík pokračuje v rozhovorech s laureáty Nobelových cen – tentokrát debatoval s Rainerem Weissem.

Měsíce se v tomto čísle netýká jen článek Milana Blažka o kráteru Taruntius, ale i text Martina Pauera shrnující, jaké mise k naší oběžnici plánují národní vesmírné agentury i soukromé společnosti – jak je vidět, Měsíc je horké téma. Astronautika se objeví ještě jednou, a to ve shrnutí novinek v tomto oboru za poslední měsíce v podání Lukáše Houšky ze serveru kosmonautix.cz.

Samozřejmě vás neošidíme o mapu noční oblohy se soupisem různých astronomický úkazů, novinky z astronomie a recenzi. V ní vám Ondřej Nývlt představí beletristickou knihu Zajatci Marsu od Zdeňka Pokorného. Pravidelná rubrika České astronomické společnosti pak představuje pražskou hvězdárnu v Ďáblicích.

Věříme, že se vám naše podzimní číslo bude líbit.

Redakce Astropisu