Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  17. říjen 2000

Astronomický snímek dne (APOD) - 17. říjen 2000

Dalekohled Gemini North snímkoval rázovou vlnu poblíž galaktického středu

Uznání: International Gemini Project, AURA, NSF

Co se děje poblíž středu naší Galaxie? O středu naší Galaxie Mléčné dráhy, jež září napříč celým elektromagnetickým spektrem se předpokládá, že je domovem masivních hvězd, rotujících plynných prstenců a hmotných černých děr. Nyní se ale ústřední galaktické zoo stalo ještě větším. Osmimetrový dalekohled Gemini North na Havaji při svém prvním vědeckém pozorování zobrazil galaktický střed a odhalil tam hvězdy jenom tři světelné roky od kolize s plynem a prachem. Rázová vlna podobná té, kterou způsobuje plující loď ve vodě, jeví šípový tvar a je vidět vpravo nahoře na horní fotografii pořízené ve barvách reprezentujících infračervené barvy. Nová technologie pružného zrcadla na dalekohledu Gemini's zobrazila tuto strukturu známou jako IRS8 v jemnějších podrobnostech než kdykoliv předtím.

Štítky: Galaktický střed, Gemini sever, Rázová vlna