Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  12. červenec 2001

Astronomický snímek dne (APOD) - 12. červenec 2001

NGC 1850: V Mléčné dráze nenajdete

Uznání: M. Romaniello (ESO) et al., ESA, NASA,

Tato nádherná hvězdokupa NGC 1850 ve vzdálenosti zhruba 168000 světelných let se nachází poblíž periferie středové příčky naší sousední galaxie Velkého Magelanova mračna. První pohled na tento kompozitní snímek z kosmického dalekohledu Hubble Space Telescope vnuká myšlenku, že tvar i velikost připomíná staré kulové hvězdokupy, které sídlí v hale naší vlastní Mléčné dráhy. Ovšem, hvězdy v NGC 1850 jsou mladé, a tak tvoří typ hvězdokupy, který nemá žádný odpovídající protějšek v Mléčné dráze. NGC 1850 je také hvězdokupou dvojitou s druhou kompaktní kupou hvězd viditelnou vpravo dole od středové oblasti velké kupy. O hvězdách ve velké kupě se předpokládá, že jsou 50 miliónů let mladé, zatímco hvězdy v kompaktní kupě jsou s věkem asi 4 milióny let ještě mladší. Menší kupa obsahuje hvězdy T-Tauri o nichž se předpokládá, že jsou hvězdy typu slunce o nízké hmotnosti stále v procesu vzniku. Zářící mlhovina coby pozůstatek supernovy v naší vlastní galaxii svědčí o ničivých hvězdných explozích a připomíná, že také v NGC 1850 byly přítomné krátce žijící masivní hvězdy.

Štítky: Lmc, Zbytek supernovy, Ngc1850, Globular star cluster, T-tauri star