Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  21. listopad 2001

Astronomický snímek dne (APOD) - 21. listopad 2001

Galaktický prstenec v NGC 6782

Uznání: Rogier Windhorst (ASU) et al., Hubble Heritage Team, NASA

Vypadají spirální galaxie ve všech barvách stejně? NGC 6782 barevně demonstruje, že ne. Ve viditelném světle se NGC 6782 jeví být normální spirální galaxií s jasnou příčkou napříč středem. Ale v ultrafialovém světle centrální oblasti rozkvétají do spektakulární a komplexní struktury zvýrazněné cirkumnukleárním prstencem, jak je patrno nahoře v reprezentativních barvách na snímku z Hubble Space Telescope. Hodně mladých hvězd, které vznikly při nedávném poryvu vznikání hvězd emituje ultrafialové záření. Astronomové studují možný vztah mezi střední příčkou a prstencem. Světlo, které my vidíme dnes opustilo NGC 6782 před 180 milióny lety, když Zemi obývali dinosauři. Galaxie má napříč asi 80 000 světelných let a může být vidět dalekohledem v souhvězdí Páva (Pavo).

Štítky: Galaxie, Ring, NGC 6782