Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  15. březen 2002

Astronomický snímek dne (APOD) - 15. březen 2002

Neutronový Mars

Uznání: Mars Odyssey, GRS Team, ASU/LPL, NASA

Tuto globální mapu ve falešných barvách energetických neutronů jinak Rudé planety vytvořili badatelé, kteří hledají na Marsu vodu s pomocí detektorů na palubě družice Mars Odyssey. Co mají co dělat neutrony s vodou? Když kosmické paprsky z meziplanetárního prostoru proniknou tenkou marťanskou atmosférou a dosáhnou povrchu, tak interakují s prvky v horní vrstvě půdy a zpět do vesmíru rozptylují neutrony. Pokud ale marťanská půda obsahuje vodík, tak ten energetické rozptýlené neutrony podstatně pohlcuje. Neutronové detektory mohou mapovat změny povrchového obsahu vodíku z oběžné dráhy. Obsah vodíku se bere jako náhradní míra zmrzlé vody (H20), což je nejpravděpodobnější forma vodíku v blízkosti marťanského povrchu. Modrá místa na mapě nahoře odpovídají velkým koncentracím vodíku a zvláště v oblasti marťanského jižního pólu se ukazuje, že je při povrchu vysoké množství vodního ledu.

Štítky: Mars, Vodík, Voda, Cosmic ray, Mars Odyssey, Neutron