Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  06. červen 2002

Astronomický snímek dne (APOD) - 06. červen 2002

Podrobný infračervený snímek mlhoviny Kužel

Uznání: NICMOS Group (STScI, ESA), NICMOS Science Team (Univ. Arizona), NASA

Poté co astronauté při poslední servisní výpravě k dalekohledu Hubble Space Telescope opravili kameru NICMOS (Near Infrared Camera and Multi-Object Spectrometer), tak astronomové důmyslný přístroj rychle namířili na fotogenickou hvězdnou kolébku známou jako mlhovina Kužel. Tento pozoruhodně podrobný snímek mlhoviny Kužel kamerou NICMOS dramaticky potvrzuje, že Hubbleovo infračervené vidění je zase zpátky. Ve falešných barvách jsou zde vidět plynová a prachová mračna na komolém vrcholu hvězdotvorné oblasti ve tvaru kužele v oblasti, která má napříč asi polovinu světelného roku. Čtyři jasné hvězdy s difrakčními paprsky v levé části snímku jsou viditelné také na snímcích ve viditelném světle a jsou před mlhovinou Kužel vzdálené asi 2500 světelných let. Ale slabší hvězdy od nich vpravo jsou ponořeny do zakrývajících prachových mračen mlhoviny nebo za ně a objevují se pouze na tomto pronikavém infračerveném pohledu.

Štítky: Infračervený, Star-formation, Cone Nebula, Ngc2264, Nicmos