Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  14. září 2002

Astronomický snímek dne (APOD) - 14. září 2002

Rentgenový Měsíc

Uznání: J. Schmitt et al., ROSAT Mission, MPE, ESA

Tento rentgenový snímek Měsíce pořídila v roce 1990 družicová observatoř ROSAT (Röntgensatellit). Jasnost pixelu na tomto digitálním obrazu odpovídá rentgenové intenzitě. Uvažujme o tom, že se obrázek skládá ze tří částí: jasné polokoule rentgenového měsíce, tmavé části měsíce a z pozadí rentgenové oblohy. Jasná lunární polokoule září v rentgenových paprscích, protože rozptyluje sluncem emitované rentgenové záření. Pozadí oblohy částečně rentgenově září díky miriádám vzdálených, ale silných aktivních galaxií, které na obrázku z ROSATu nejsou rozlišeny, ale nedávno je na svých rentgenových snímcích detekovala observatoř Chandra. Proč ale není tmavá polovina měsíce úplně tmavá? Je sice pravda, že je tmavá část měsíce ve stínu a tak je chráněná před přímým rentgenovým zářením. Přesto se ale zdá, že z tmavé části měsíce přichází několik rentgenových fotonů. V současné době se předpokládá, že je způsobují energetické částice ze slunečního větru, který bombarduje měsíční povrch.

Štítky: Měsíc, Kosmické paprsky, Rentgenové paprsky, Rentgenové pozadí