Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  22. březen 2003

Astronomický snímek dne (APOD) - 22. březen 2003

M57: Prstencová mlhovina

Uznání: H. Bond et al., Hubble Heritage Team (STScI / AURA), NASA

S vyjímkou prstenců Saturna je Prstencová mlhovina (M57) pravděpodobně nejslavnější nebeským prstencem. Má se zato, že za prostý a vznešený vzhled této planetární mlhoviny může perpektiva našeho pohledu z planety Země, kdy ve skutečnosti pohlížíme přímo do mračna ve tvaru sudu tvořeného plynem odvrženým umírající centrální hvězdou. Tento velice ostrý snímek vytvořili astronomové z Hubble Heritage Project při pozorování kosmickým dalekohledem Hubble Space Telescope s využitím přirozených barev, které ukazují na teplotu hvězdné plynné obálky. Horký modrý plyn u centrální hvězdy, která dodává energii, přechází postupně do chladnějšího zeleného a žlutého plynu ve větších vzdálenostech s nejchladnějším plynem na vnějším okraji. U okraje mlhoviny lze také vidět tmavé, protažené struktury. Prstencová mlhovina má asi jeden světelný rok a je 2000 světelných let daleko v severním souhvězdí Lyra.

Štítky: Planetární mlhovina, Prstencová mlhovina, M57

43. vesmírný týden 2018

Přehled událostí na obloze od 22. 10. do 28. 10. 2018. Měsíc bude v úplňku. Venuše projde dolní konjunkcí se Sluncem. Východně od Slunce v jeho záři jsou Merkur a Jupiter. Saturn je večer nízko na jihozápadě a Mars v okolí jižního obzoru. Meteory Orionid spatříme možná v noci na pondělí, pak už ruší svit Měsíce. BepiColombo se vydala na cestu k planetě Merkur. V plánu je start rakety Pegasus z podvěsu letounu a první let čínské rakety Zhuque. Před 40 lety odstartovala první československá družice Magion 1.