Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  22. březen 2003

Astronomický snímek dne (APOD) - 22. březen 2003

M57: Prstencová mlhovina

Uznání: H. Bond et al., Hubble Heritage Team (STScI / AURA), NASA

S vyjímkou prstenců Saturna je Prstencová mlhovina (M57) pravděpodobně nejslavnější nebeským prstencem. Má se zato, že za prostý a vznešený vzhled této planetární mlhoviny může perpektiva našeho pohledu z planety Země, kdy ve skutečnosti pohlížíme přímo do mračna ve tvaru sudu tvořeného plynem odvrženým umírající centrální hvězdou. Tento velice ostrý snímek vytvořili astronomové z Hubble Heritage Project při pozorování kosmickým dalekohledem Hubble Space Telescope s využitím přirozených barev, které ukazují na teplotu hvězdné plynné obálky. Horký modrý plyn u centrální hvězdy, která dodává energii, přechází postupně do chladnějšího zeleného a žlutého plynu ve větších vzdálenostech s nejchladnějším plynem na vnějším okraji. U okraje mlhoviny lze také vidět tmavé, protažené struktury. Prstencová mlhovina má asi jeden světelný rok a je 2000 světelných let daleko v severním souhvězdí Lyra.

Štítky: Planetární mlhovina, Prstencová mlhovina, M57