Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  30. červen 2003

Astronomický snímek dne (APOD) - 30. červen 2003

Mizení mračen v Carině

Uznání: Hubble Heritage Team (STScI/AURA), N. Walborn (STScI) & R. Barbß (La Plata Obs.), NASA

Tento hustý mrak plynu a prachu postupně mizí. Intenzivní světlo z jasných hvězd jej pravděpodobně během několika miliónů let úplně vyvaří pryč. Hvězdy ještě ne zcela vyvinuté uvnitř molekulárního mračna potom přestanou růst. Mračno odpadlo od části mnohem větší mlhoviny Carina, což je hvězdotvorná oblast vzdálená asi 8000 světelných let. Kolem jsou vidět nově vznikající hvězdy a jejich obrazy jsou zčervenalé, jelikož modré světlo se rozptyluje všudypřítomným prachem. Tento neobvykle vybarvený obrázek zabírá asi dva světelné roky a v roce 1999 ho z oběžné dráhy pořídil dalekohled Hubble Space Telescope. Toto malé mračno v mlhovině Carina je zvláště výrazné, protože jeho jasné vymezení podněcuje lidskou představivost (např. by se mohl považovat za hrdinu, který letí mrakem s ramenem nahoře a se zachráněným člověkem v záchranném kole dole).

Štítky: Hvězdy, Mračna, Carina