Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  18. červenec 2003

Astronomický snímek dne (APOD) - 18. červenec 2003

Planeta, bílý trpaslík a neutronová hvězda

Uznání: H. Richer (Univ. British Columbia), et al. NASA, NOAO

V gigantické kulové hvězdokupě M4, vzdálené asi 5600 světelných let, se navzájem obíhají planeta, bílý trpaslík a neutronová hvězda. Nejviditelnějším členem trojice je bílý trpaslík, vyznačený nahoře na snímku z dalekohledu Hubble Space Telescope, zatímco neutronová hvězda se objevuje na rádiových frekvencích jako pulsar. Je známo, že v soustavě pulsar/bílý trpaslík je přítomno třetí těleso a podrobná analýza údajů z Hubblea ukazuje, že jde skutečně o planetu s hmotností asi 2.5 krát větší než Jupiter. V takové soustavě bude planeta pravděpodobně stará asi 13 miliard let. Ve srovnání s pouhými 4.5 miliardami let u naší Sluneční soustavy a u jiných identifikovaných planet u blízkých hvězd je tento opravdu starodávný svět nejstarší známou planetou, téměř tak starou jako je sám vesmír. Její objevení jako součástí vyvinuté kosmické trojice nabízí úvahu, že planety vznikaly po celou dobu Vesmíru a že tato nově objevená planeta je pravděpodobně jenom jedna z mnoha, které vznikly v přeplněném prostředí kulových hvězdokup.

Štítky: Kulová hvězdokupa, Bílý trpaslík, Pulsar, Neutronová hvězda, Extrasolarní planety