Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  25. červenec 2003

Astronomický snímek dne (APOD) - 25. červenec 2003

Halo mlhoviny Činka

Uznání a copyright: Robert Gendler

Toto nádherné kosmické mračno uviděl v roce 1764 francouzský astronom Charles Messier a popsal je jako oválnou mlhovinu bez hvězd. Nyní je tato mlhovina katalogizovaná jako M27 známá pod populárním názvem Činka, a to ne pro svoji nadstandardní akademickou výkonnost, ale pro označení oboustranné symetrie, podobné tyči s dvěma závažími na každém konci jak ji poprvé spatřilo oko Messierovo. Tento hloubkový obraz jasné planetární mlhoviny také vyjevuje centrální hvězdu v Čince i řadu hvězd v pozadí a v popředí v nenápadném souhvězdí Lištičky (Vulpecula). Obrázek je složen z více jak 8 hodin expozice přes filtr, který proupouští pouze světlo atomů vodíku a stopuje tak spletité podrobnosti slabého vnějšího hala mlhoviny, které zabírá světelné roky. Mlhovina Činka je asi 1200 světelných let daleko a je příkladem konce, který za 5 miliard let čeká naše vlastní Slunce.

Štítky: Planetární mlhovina, M27, Mlhovina Činka