Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  05. květen 2004

Astronomický snímek dne (APOD) - 05. květen 2004

NGC 6302: Velká jasná Hmyzí mlhovina

Uznání: A. Zijlstra (UMIST) et al., ESA, NASA

Jasné hvězdokupy a mlhoviny na noční obloze planety Země se často pojmenovávají po květinách nebo hmyzu, a NGC 6302 není vyjímkou. Centrální hvězda této zvláštní planetární mlhoviny je ale při odhadované povrchové teplotě asi 250 000 stupňů C výjmečně horká. Mlhovina jasně září v ultrafialovém světle, ale hustým prstencem prachu ji skrývá před přímým pohledem. Nahoře je velice podrobný snímek mlhoviny kolem umírající hvězdy, který pořídil kosmický dalekohled Hubble Space Telescope. Prachový prstenec kolem centrální hvězdy, který protíná jasnou dutinu s ionizovaným plynem, je v levém horním rohu tohoto pohledu a je vidět skoro úplně zboku. V této horké kosmické obálce kolem hvězdy byly překvapivě detekovány minerály včetně vodního ledu a složitých uhlovodíků. NGC 6302 se nachází asi 4000 světelných let daleko v entomologicky odpovídajícím souhvězdím Štíra (Scorpius).

Štítky: Emisní mlhovina, Planetární mlhovina, Ngc 6302