Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  12. únor 2005

Astronomický snímek dne (APOD) - 12. únor 2005

NEAR u Erosu: Před dosednutím

Uznání: NEAR Project, JHUAPL, NASA
Montáž obrázku: Patrick Vantuyne

Kosmická sonda NEAR-Shoemaker 12. února 2001 jemně dosedla na povrch Erosu při úplně prvním přistání na planetce. Kamera sondy během sestupu zaznamenala sled snímků povrchu tohoto maličkého světa, které ukazují rozlomené balvany, prachem vyplněné krátery a tajemný zhroucený kanál. Poslední políčko, které je vidět na montáži nahoře zcela vlevo, bylo pořízeno ze vzdálenosti 128 metrů. Políčko je zvětšené ve vloženém obrázku a ukazuje povrchové útvary o velikosti několika centimetrů. Tuto montáž vytvořil stereo experimentátor Patrick Vantuyne z posledních snímků přistávací sekvence, přičemž musel pečlivě identifikovat překrývající se oblasti následujích políček. Políčka, která se překrývají, byla kosmickou sondou zachycena z trochu jiné polohy a to Vantuynemu umožnilo vytvořit podrobné stereosnímky povrchu asteroidu 433 Eros.

Štítky: Kosmická loď, Blízko, Eros, Asteriod