Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  21. únor 2005

Astronomický snímek dne (APOD) - 21. únor 2005

Galaktický magnetar vyvrhuje obří vzplanutí

Uznání a copyright ilustrace: Robert Mallozzi (UAH, MSFC)

Je dosud nejjasnější zaznamenaný výbuch v Galaxii klíčem ke sjednocení dvou typů nebeských explozí? Naší sluneční soustavou v minulém prosinci prolétla hustá vrstva gama paprsků, jenom několikrát tlustší než je rozměr Země ve sluneční soustavě a zahltila družice a pozorovatelně se odrazila od Měsíce. Zdroj SGR 1806-20 (Soft Gamma Repeater), magnetar poblíž našeho galaktického centra, prošel svým největším zaznamenaným vzplanutím. Jasnost a krátkost počátečního vrcholu obrovské exploze ji činí docela podobnou jinému typu obrovských explozí, pokud se pozorují z dálky, krátkým gama vzplanutím GRB (gamma-ray burst). Mnoho vědců pokládá GRB s krátkým trváním za fundámentálně odlišné od GRB s dlouhým trváním, které nejspíše souvisí se vzdálenými supernovami. Řada kreseb nahoře ilustruje průběh výbuchu během počátečních fází SGR. Z centrálního magnetaru ven vystřeluje rychle se pohybující vlna záření. Možnému spojení mezi SGR a GRB by mohlo být lépe rozumět, jelikož družice Swift zaznamenává více podobných událostí.

Štítky: Magnetar, GRB, SGR