Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  04. březen 2005

Astronomický snímek dne (APOD) - 04. březen 2005

NGC 1427A: galaxie v pohybu

Uznání: Hubble Heritage Team (AURA / STScI), ESA, NASA

Na tomto úchvatném snímku se NGC 1427A, galaxie v pohybu, hemží mladými modrými hvězdokupami a růžovými hvězdotvornými oblastmi. K vrcholu snímku z dalekohledu Hubble Space Telescope míří výběžek této malé nepravidelné galaxie a i ve skutečnosti je to opravdu směr, kterým se NGC 1427A při svojí cestě kupou galaxií v Peci, vzdálené asi 62 miliónů světelných let, pohybuje. Přes 20 000 světelných let dlouhá galaxie NGC 1427A se podobá blízkému Velkému Magellanově mračnu a intergalaktickým plynem kupy v Peci uhání rychlostí asi 600 kilometrů za sekundu. Výsledný tlak dává galaxii šípovitý tvar a způsobuje krásné, ale bouřlivé epizody tvoření hvězd. Má se za to, že interakce s plynem kupy a s jinými galaxiemi v kupě nakonec NGC 1427A při jejím střemhlavém letu rozdrtí. Na ostrém Hubblově snímku je v pozadí vidět i mnoho nesouvisejících galaxií, včetně výrazné, zepředu viditelné spirální galaxie vlevo nahoře.

Štítky: Star-formation, Irregular galaxy, Ngc1427a, Fornax galaxy cluster