Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  24. březen 2005

Astronomický snímek dne (APOD) - 24. březen 2005

Simeis 147: Zbytek supernovy

Uznání a copyright: Robert Gendler

Je snadné se ztratit při sledování složitých vláken na tomto podrobném snímku slabého zbytku po supernově Simeis 147. Nachází se v souhvězdí Býka (Taurus), na obloze pokrývá skoro 3° (6 měsíčních úplňků), což odpovídá šířce 150 světelných let při odhadované vzdálenosti mračna hvězdných trosek 3000 světelných let. Barevný kompozitní obrázek představuje osm hodin expozičního času přes filtr H-alfa, který propouští pouze světlo z rekombinovaných vodíkových atomů z rozpínající se mlhoviny a které stopuje oblasti s rázovým, zářícím plynem. Tento zbytek po supernově má věk kolem 100 000 let, což znamená, že světlo z masivní hvězdné exploze Země dosáhlo poprvé před 100 000 lety, ale tento rozpínavý zbytek není jen jediným pozůstatkem. Kosmická katastrofa též zanechala rotující neutronovou hvězdu neboli pulsar, což je všechno, co zůstalo z původního hvězdného jádra.

Štítky: Zbytek supernovy, Pulsar, H alpha, S147