Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  26. květen 2005

Astronomický snímek dne (APOD) - 26. květen 2005

Krásný Trifid

Uznání a copyright: Dean Jacobsen

Krásná mlhovina Trifid (alias M20), která je fotogenickou studií kosmických kontrastů, leží ve vzdálenosti asi 5000 světelných let v na mlhoviny bohatém souhvězdí Střelce (Sagittarius). Trifid, který je hvězdotvornou oblastí v rovině naší galaxie, krásně ilustruje hned tři základní typy astronomických mlhovin: červené emisní mlhoviny, kterým dominuje světlo atomů vodíku, modré reflekční mlhoviny, které vznikají od prachu odráženým světlem hvězd a tmavé absorpční mlhoviny, které jsou v siluetě viděnými hustými mračny prachu. Mlhovina Trifid získala své populární jméno díky jasné červené emisní mlhovině, která je rozdělená zhruba do tří částí temnými prachovými pásy. Na tomto výtečném širokém pohledu je oblast s červenou emisí obklopena modrým závojem reflekční mlhoviny, která tak něco prozrazuje. Na podrobných snímcích této oblasti dalekohledem Hubble Space Telescope jsou vidět pilíře dlouhé světelný rok a novými hvězdami vytvářené výtrysky.

Štítky: Star-formation, Prach, Emisní mlhovina, Tmavá mlhovina, Reflekční mlhovina, M20, Trifid