Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  11. červen 2005

Astronomický snímek dne (APOD) - 11. červen 2005

Země za soumraku

Uznání: ISS Crew, Earth Sciences and Image Analysis Lab, JSC, NASA

Přechod dne do noci, jak je vidět na tomto nádherném pohledu na oceány a mraky nad naší dobrou planetou Zemí, nevyznačuje žádná náhlá, ostrá hranice. Místo toho je linie stínu, neboli terminátor, difuzní a vykazuje postupný přechod do tmy, který zakoušíme jako soumrak. Tuto scénu ozařuje zprava Slunce a vrcholky mraků odrážejí jemně zčervenalé sluneční světlo filtrované prašnou troposférou, nejnižší vrstvou životadárné atmosféry planety. Při horním okraji denní strany je vidět průhledná atmosférická vrstva ve velké výšce, která roztyluje modré sluneční světlo a slábne do vesmírného pozadí. Tento snímek je ve skutečnosti obyčejnou digitální fotografií pořízenou v červnu 2001 z Mezinárodní kosmické stanice, která obíhá ve výšce 211 námořních mil (390 km).

Štítky: Země, Svítání, Terminator, Night, Day