Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  28. září 2006

Astronomický snímek dne (APOD) - 28. září 2006

RCW 86: Historický zbytek po supernově

Uznánít: Jacco Vink (Univ. Utrecht) et al., XMM-Newton: ESA Chandra: NASA / CXC

V roce 185 po Kr. čínští astronomové zaznamenali objevení nové hvězdy v asterismu Nanmen, to je v části oblohy, kde je na moderních mapách alfa a beta Centauri. Nová hvězda byla viditelná několik měsíců a považuje se za první popsanou supernovu. Data ze dvou rentgenových dalekohledů 21. století XMM-Newton a Chandra nyní nabízí důkazy toho, že zbytky po supernově RCW 86 jsou opravdu trosky z této hvězdné exploze. Jejich kompozitní snímek RCW 86 ve falešných barvách ukazuje rozpínající se obálku materiálu, který rentgenově září na vysokých, středních i nízkých energiích, které jsou vidět v modré, zelené a červené barvě. Rázové rychlosti změřené v rentgenově zářící obálce a odhadovaný poloměr 50 světelných let lze použít pro odhad věku zbytku. Výsledky ukazují, že světlo z původní exploze mohlo poprvé dosáhnou Zemi v roce 185. RCW 86 se nachází poblíž galaktické roviny naší Mléčné dráhy a je asi 8200 světelných let daleko.

Štítky: Supernova, Zbytek supernovy, Rentgenový, Sn185, Rcw86