Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  05. říjen 2006

Astronomický snímek dne (APOD) - 05. říjen 2006

Skrytá galaxie IC 342

Uznání a copyright: Robert Gendler

IC 342 se co do velikosti podobá jiným velkým, jasným spirálním galaxiím a nachází se zhruba 7 miliónů světelných let daleko v severním souhvězdí Žirafy (Camelopardalis). Rozlehlý vesmírný ostrov IC 342 by byl sice výraznou galaxií na naší noční obloze, ale je téměř ukrytý za závojem hvězd, plynových a prachových mračen v rovině naší Mléčné dráhy. Přestože světlo IC 342 kosmická mračna velice zeslabují, tak tento pozoruhodně ostrý teleskopický snímek stopuje vlastní zakrývající prach této galaxie, modré hvězdokupy a zářící růžové hvězdotvorné oblasti podél spirálních ramen, které se odvíjejí daleko od jádra galaxie. IC 342 možná nedávno prošla poryvem vznikání hvězd a je dostatečně blízko, aby mohla mít gravitační vliv na vývoj místní skupiny galaxií a Mléčnou dráhu.

Štítky: Mléčná dráha, Spirální galaxie, Ic342