Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  26. březen 2007

Astronomický snímek dne (APOD) - 26. březen 2007

Střílící pilíře v Orionu

Uznání a copyright: Gemini Observatory, AURA, NSF

Proč z mlhoviny vylétají plynové střely? Nikdo si zatím není jistý. Každá střela z plynu, první objevená v roce 1983, má ve skutečnosti zhruba velikost naší sluneční soustavy a pohybuje se rychlostí asi 400 km/s z centrálního zdroje zvaného IRc2. Stáří střel, které lze vyvodit z jejich rychlosti a vzdálenosti od IRc2, je velmi nízké, typicky méně jak 1000 roků. Střely vylétají z dutého pilíře, který září světlem zahřátého vodíku, ale jak střely brázdí vnitřkem mlhoviny Orion, tak malé množství železného plynu způsobuje, že špička každé střely září modře. Na obrázku nahoře byly střely v Orionu zachyceny do bezprecedentních podrobností adaptivní optikou dalekohledu Gemini sever. Mlhovina Orion M42 je nejbližší velkou hvězdotvornou oblastí a vyplňuje ji proměnlivý prach, plyn a jasné hvězdy. Mlhovina Orion se nachází asi 1500 světelných let daleko a lze ji spatřit i neozbrojeným okem v souhvězdí Orionu.

Štítky: Infračervený, Mlhovina Orion, Bullet pillars

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 6. 4. do 12. 4. 2020. Měsíc bude v (super)úplňku. Večer je vidět jasná planeta Venuše. Ráno jsou poblíž sebe Mars, Jupiter a Saturn. Na obloze lze spatřit vláčky družic Starlink. Před 15 lety byla objevena trpasličí planeta Makemake, druhá nejjasnější po Plutu. Před 60 lety startovala první meteorologická družice TIROS-1. Před 175 lety bylo poprvé fotograficky zaznamenáno Slunce se skvrnami.

Venuša nad sídliskom

Venuša, Plejády a Starlinks. 5s expozícia, 800 ISO, Statív v okne+Canon 350+24/3,5.