Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  16. červenec 2007

Astronomický snímek dne (APOD) - 16. červenec 2007

Mlhovina Laguna v plynu, prachu a hvězdách

Uznání a copyright: Antonio Fernandez

Hvězdy v mlhovině Laguna sice bojují s plynem a prachem, ale zato fotografové vyhrávají. Tato fotogenická mlhovina známá též jako M8 je vidět dokonce bez triedru v souhvězdí Střelce (Sagittarius). Energetické procesy vzniku hvězd vytvořily nejen barvy, ale i chaos. Červeně zářící plyn je důsledkem vysokoenergetického světla hvězd, které naráží do mezihvězdného vodíku. Tmavá prachová vlákna, která M8 protkávají, vznikla v atmosférách chladných obrů a v troskách po explozích supernov. Světlo z M8, které dnes vidíme, ji opustilo před 5000 lety. Napříč touto částí M8 to světlu trvá 50 let.

Štítky: Hvězdy, Vodík, Lagoon Nebula

Snímek komety C/2020 F3 (NEOWISE).

Rozměry obrázku jsou 45 x 40 obloukových minut, sever je nahoře, východ vlevo. Výška komety 6° nad obzorem, Slunce 12° pod obzorem.