Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  18. prosinec 2007

Astronomický snímek dne (APOD) - 18. prosinec 2007

Na Marsu objevena půda bohatá na křemenku

Uznání: Mars Exploration Rover Mission, Cornell, JPL, NASA

Jezdíte si po Marsu, když tu náhle nečekaně odkryjete neobvykle světlou půdu. Zastavíte. Otočíte se. Vrátíte se, abyste půdu prozkoumali a zjistíte, že se jedná o téměř čistou křemenku (kysličník křemičitý), hlavní součást křemene a skla. Taková půda doposud nebyla na Marsu nalezena. Jak tato půda vznikla? Jelikož jste robotické vozítko Spirit a v současnosti jezdíte na Marsu, tak odešlete snímky a údaje zpět na Zemi k analýze. Vaši přátelé vědci z modré vodní planety říkají, že na Zemi taková půda většinou vzniká buď z vulkanických par nebo v horkých zřídlech. Zvláště ta druhá hypotéza zase ukazuje na vlhkou minulost části Marsu, jelikož se možná tato bílá půda vysrážela z horké vody nasycené kysličníkem křemičitým. Na Zemi v takových podmínkách obvykle typicky bují mikroby. Odkrytá světlá půda na snímku nahoře je vidět vpravo.

Štítky: Saturn, Prstence, Tethys