Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  06. srpen 2008

Astronomický snímek dne (APOD) - 06. srpen 2008

NGC 1818: Mladá kulová hvězdokupa

Uznání: Diedre Hunter (Lowell Obs.) et al., HST, NASA

Kulové hvězdokupy kdysi Mléčné dráze vládly. Za starých časů, když se naše Galaxie teprve zformovala, byly v naší Galaxii snad tisíce kulových hvězdokup. Dnes jich zůstalo snad 200. Hodně kulových hvězdokup bylo zničeno v průběhu věků při opakovaných vzájemných přiblíženích nebo při příblíženích ke galaktickému centru. Přežívající pozůstatky jsou starší, než jakékoliv pozemské fosílie, starší než kterékoliv jiné struktury v naší Galaxii a samy vymezují časný vesmír. V naší Mléčné dráze existuje jen málo, pokud vůbec, mladých kulových hvězdokup, protože nejsou vhodné podmínky ke vzniku jejich většího počtu. V sousední galaxii LMC ale věci vypadají jinak. Na snímku nahoře je "mladá" kulová hvězdokupa, která tam sídlí: NGC 1818. Její pozorování ukazují, že vznikla teprve před 40 milióny let, tedy teprve včera ve srovnání s věkem 12 miliard let u kulových hvězdokup v naší vlastní Mléčné dráze.

Štítky: Hvězdy, Kulová hvězdokupa, NGC 1818