Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  17. leden 2009

Astronomický snímek dne (APOD) - 17. leden 2009

IC 410 a NGC 1893

Uznání a copyright: Jacob Bassøe

Prašná emisní mlhovina IC 410 se nachází asi 12 000 světelných let daleko v severním souhvězdí Vozky (Auriga). Toto mračno zářícího plynu měří přes 100 světelných let a opracovávají ho hvězdné větry radiace z vnořené otevřené hvězdokupy NGC 1893. Pod výrazným tmavým prachovým mračnem ve středu obrazu je vidět jasná hvězdokupa, která v tomto mezihvězdném mračnu vznikla zhruba před 4 milióny let. Na pozici asi 7 hodin stojí za povšimnutí dva poměrně husté proudy materiálu, který vybíhá z centrálních oblastí mlhoviny. Tyto útvary kosmických pulců jsou dlouhé asi 10 světelných let a jsou místy potenciálního nadále probíhajícího vznikání hvězd. Na tomto kompozitním obrazu jsou ve falešných barvách úzkopásmové emise atomů síry červeně, atomů vodíku zeleně a atomů kyslíku modře.

Štítky: Hvězdokupa, Emisní mlhovina, Ngc1893, Ic410, Narrow-band