Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  21. únor 2009

Astronomický snímek dne (APOD) - 21. únor 2009

Pohled na kometu Lulin ze SWIFTu

Credit: NASA, Swift, Univ. Leicester, DSS (STScI/AURUA),
Dennis Bodewits (NASA/GSFC), et al.

Kometa Lulin se nyní zjasňuje a směřuje ke svému největšímu přiblížení k planetě Zemi počátkem příštího týdne. Na tomto prvním pohledu z družice Swift je pozemským pozorovatelům tak dobře známá zelenavá záře nahrazena falešnými barvami. Obrazová data byla detektory Swiftu, které normálně slouží ke sledování kosmických gama vzplanutí, zaznamenána 28. ledna. Data jsou zde kombinována s přehlídkovým snímkem hvězd v pozadí a ukazují optické a ultrafialové světlo v zelenomodrých odstínech a rentgenové světlo z komety v červené barvě. Výsledek mapuje pozoruhodnou rentgenovou emisi na ke slunci přivrácené straně, jak ionty přicházejícího slunečního větru interagují s plyny ve zbytnělé komě. Na opačné straně od Slunce, ve směru pohybu, je také vidět podstatná ultrafialová emise a kometární ohon. Tato ultrafialová emise pochází z OH skupin vzniklých po rozpadu molekul vody, což ukazuje na hojnost vody vytvářené touto extrémně aktivní kometou. Astronomové odhadují, že kometa Lulin každou sekundu uvolňuje asi 3 krychlové metry vody, což by stačilo naplnit olympijský plavecký bazén za méně než 15 minut.

Štítky: Voda, Rentgenový, Ultrafialový, Coma, Swift, Comet lulin, C2007n3, Oh