Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  08. duben 2009

Astronomický snímek dne (APOD) - 08. duben 2009

Neobvykle prašná galaxie NGC 7049

Uznání: NASA, ESA a W. Harris (McMaster University)

Jak tato neobvyklá galaxie vznikla? Nikdo si není jistý, zvlášť proto, že spirální galaxie NGC 7049 vypadá tak divně. Zvláštní vzhled NGC 7049 především způsobuje neobvykle výrazný prachový prstenec, který je většinou vidět v siluetě. Tento neprůhledný prstenec je mnohem tmavší, než svit miliónů jasných hvězd, které září za ním. Vyjma prachu NGC 7049 vypadá jako hladká eliptická galaxie, i když vykazuje překvapivě málo kulových hvězdokup. NGC 7049 je na snímku nahoře jak ji nedávno zachytil Hubblův kosmický dalekohled. Ta jasná hvězda u horní části NGC 7049 je hvězda v popředí z naší vlastní Galaxie, která nemá žádnou souvislost. Není zde vidět neobvyklý centrální polární prstenec plynu kroužícího mimo rovinu poblíž galaktického centra. Jelikož NGC 7049 je nejjasnější galaxie v naší kupě galaxií, tak její vznik mohou podporovat některé výrazné nedávné galaktické srážky. NGC 7049 má asi 150 tisíc světelných let a leží asi 100 miliónů světelných let daleko v souhvězdí Indián (Indus).

Štítky: Prach, Spirální galaxie, NGC 7049