Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  20. leden 2010

Astronomický snímek dne (APOD) - 20. leden 2010

Známý vesmír

Uznání a copyright: American Museum of Natural History

Jak by vypadalo cestování napříč známým vesmírem? Americké muzeum historie přírody vytvořilo moderní film, který ukazuje hodně efektů na takové cestě a tak lidem pomáhá udělat si o ní představu. Film začíná na Zemi v Himalájském pohoří a potom se začne dramaticky vzdalovat a postupně ukazuje oběžné dráhy družic Země, Slunce, Sluneční soustavu, dosah prvních radiosignálů lidstva, Mléčnou dráhu, okolní galaxie, vzdálené galaxie a kvasary. Když je dosaženo vzdálené plochy mikrovlnného pozadí, tak je vykreslena radiace emitovaná miliardy světelných let daleko a méně než milion let po velkém třesku. Každý objekt je ve filmu, který často využívá atlas Digital Universe Atlas, vykreslen v měřítku podle nejlepších vědeckých výzkumů k roku vzniku filmu 2009. Film obsahuje podobnosti se slavným filmem Mocniny deseti, který je po generaci oblíbeným filmem příznivců vesmíru.

Štítky: Galaxie, Vesmír, Video, Trip

43. vesmírný týden 2024

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 21. 10. do 27. 10. 2024. Měsíc bude v poslední čtvrti a trochu ruší pozorování meteorického roje Orionid. Na večerní obloze je slábnoucí kometa C/2023 A3 (Tsuchinshan-ATLAS), druhá kometa C/2024 S1 (ATLAS) se ještě úplně nerozpadla. Brzy po Slunci zapadá večer Venuše, Saturn vrcholí nad jihem a Jupiter a Mars jsou nejlépe vidět v druhé polovině noci. Slunce své nejlepší skvrny zatím ukrývá na odvrácené polokouli. Očekáváme návrat Crew Dragonu z ISS (přistání mise Crew-8).

Čiastočné zatmenie Mesiaca nad Dómom Sv. Alžbety