Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  21. leden 2010

Astronomický snímek dne (APOD) - 21. leden 2010

Prach a skupina NGC 7771

Uznání a copyright: Ken Crawford (Rancho Del Sol Observatory)

Na tomto složitém zákoutí oblohy jsou vidět galaxie seskupené s NGC 7771. NGC 7771 je ta velká, z boku viděná spirální galaxie poblíž středu, měří 75 000 světelných let, je ve vzdálenosti asi 200 miliónů světelných let v souhvězdí Pegasus a je vidět se dvěma dalšími menšími galaxiemi hned pod ní. Vpravo je zepředu vidět velká spirální galaxie NGC 7769. Galaxie uskupené s NGC 7771 spolu interagují, opakovaně kolem sebe procházejí, až nakonec v kosmických časových měřítkách splynou. Vzájemné interakce lze sledovat ve zborcení galaxií a ve slabých proudech hvězd vytvářených gravitačními slapy. Ale jasný pohled na tuto skupinu galaxií je obtížný, jelikož tento hloubkový snímek v zorném poli také ukazuje rozsáhlá prachová mračna v popředí. Tyto slabé, prachové mlhoviny odrážejí světlo hvězd z naší vlastní Mléčné dráhy a nacházejí se jen pár set světelných let nad galaktickou rovinou.

Štítky: Prach, Mléčná dráha, Galaxy group, Ngc7771, Ngc7770, Ngc7769, High latitude cirrus