Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  22. březen 2010

Astronomický snímek dne (APOD) - 22. březen 2010

Okolí Mléčné dráhy v chladném prachu

Uznání: ESA, Planck HFI Consortium, IRAS

Co tvoří tu pozoruhodnou prachovou síť v okolí Mléčné dráhy? Nikdo pořádně neví. Ty spletité struktury, které jsou vidět nahoře, byly nedávno rozlišeny do ještě novějších detailů v široké oblasti oblohy zobrazené v dalekém infračerveném světle družicí Planck, kterou vypustila Evropská kosmická agentura. Snímek nahoře digitálně slučuje tři infračervené barvy: dvě pořízené vysokorozlišující družicí Planck a další starší snímek pořízený nyní už nefunkční družicí IRAS. V těchto barvách obloze dominuje slabá záře velmi chladného plynu vzdáleného pouhých 500 světelných let od Země. Červená na snímku nahoře odpovídá teplotám jen pouhých 10 Kelvinů nad absolutní nulou, zatímco bílá označuje plyn teplý až 40 Kelvinů. Ten růžový pás v dolní části obrázku je teplý plyn v rovině naší Galaxie. Jasné oblasti typicky obsahují hustá molekulární mračna, která se pomalu smršťují za vzniku hvězd, kde slabší oblasti obvykle představují difuzní mezihvězdný plyn a prach, takzvaný cirrus. Proč jsou v těchto oblastech spletité vláknité tvary ve velkých i malých měřítcích zůstává předmětem výzkumu. Budoucí výzkum původu a evoluce tohoto prachu může pomoci s porozuměním nedávné historie naší Galaxie, stejně jako zrodu planetárních soustav, jako třeba naší Sluneční soustavy.

Štítky: Mléčná dráha, Cold dust, Planck