Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  15. květen 2010

Astronomický snímek dne (APOD) - 15. květen 2010

Prchavá mlhovina Medůza

Uznání a copyright: Bob Franke

Na tomto vábivém teleskopickém pohledu ve falešných barvách je normálně slabá a prchavá mlhovina Medůza. U paty nebeského dvojčete Medůzy jsou po stranách dvě jasné hvězdy Mu a Eta Geminorum a jasný emisní hřeben s rašícími úponky dolů a vpravo od středu. Tato kosmická Medůza je vlastně součástí bublinovitého pozůstatku supernovy IC 443, rozpínajícího se mračna trosek po hmotné hvězdě, která vybuchla. Světlo z této exploze poprvé dosáhlo Zemi před 30 000 lety. Podobně jako její sestřenice v astrofyzikálních vodách Krabí mlhovina, také IC 443 skrývá neutronovou hvězdu, zbytek zhrouceného hvězdného jádra. Vlevo nahoře vyplňuje pole emisní mlhovina Sharpless 249. Mlhovina Medůza je vzdálená asi 5000 světelných let. V této vzdálenosti by tento obrázek zabíral asi 300 světelných let. Zde použité barevné schéma úzkopásmových kompozitních obrázků se stalo populárním na snímcích z Hubblova kosmického dalekohledu a mapuje emise atomů kyslíku, vodíku a síry do modrých, zelených a červených barev.

Štítky: Emisní mlhovina, Zbytek supernovy, Ic443, Sharpless 249